Drabant 22 blog

Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

Seriøst Sådan Snøvsen D82

Forårsklargøring 2009Posted by Administrator Mon, October 26, 2009 21:28:24

Hej Ole,

Kan jeg få dig til at registrere disse billeder i bloggen?

Så fik jeg endelig tid til at sende nogle billeder af en næsten total renoveret Drabant 22 - Snøvsen D82. Med splinter nye sejl fra Kristian Rasmussens sejl; og split ny 4hk motor.

Båden har gennem gået en renovering i 2oo9. Bunden er slebet i bund og primet osv. Indvendig er alt også renoveret, der mangler kun en trappe og så skal der lige syes hynner.

Niels Lundberg – Snøvsen D82, Horsens

Og det kunne jeg ikke på nogen måde drømme om at sige nej til at gøre, - fornøjelsen er nemlig fuldkommen på min side.

En istandsat D22, sejlklar for de næste 40 år (næsten). Det er den højeste fornøjelse der eksisterer.

Billederne er lagt ind i galleriet og fartøjsfortegnelsen er opdateret. Niels har fået invitation til at lægge flere billeder ind (via link i fartøjsfortegnelsen eller direkte på http://d82snoevsen.drabant22.dk).

Sådan Snøvsen, - det er seriøst. Respekt!!

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post158

Nu også med mast

Forårsklargøring 2009Posted by Nick Steffensen D160 Fri, July 17, 2009 13:51:31
Så lykkes det Cille er sejlklar. Desvære ser vejrudsigten ikke ud til det store sejleri, de første dage. Men snart stævner vi ud i det sydfynske. God vind til alle.Det ser lidt sejt ud med H-båds mast.

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post114

Jamen dog, allerede?

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Tue, July 14, 2009 17:19:51

Joh, det er rigtigt, - jeg er i vandet og skal ud at sejle om lidt. Beretningen ligger her, så der er ingen grund til at gentage.

Kun kan jeg gentage at det fanme føles ikke bare rart, men nærmest paradisisk herligt.

Og det vil jeg tage ned og nyde, - NU!!!!

Ses derude..

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post112

Hjælp - min rig ser forkert ud

Forårsklargøring 2009Posted by Sonny G. Rasmussen D142 Tue, June 09, 2009 22:29:06

Hejsa Alle.

Tusind tak for alle de rigtigt gode forslag.

Ja, det er sikkert rigtigt at jeg gør det til mere videnskab, end det egentlig er. Jeg har "bare" haft lidt udfordringer, med at drive fart ud af sejlene. Og ok - det skal siges, at sejlene er ikke af bedste kvalitet. Men de kan nok godt lige klare en sæson med uerfarne sejlere (min kone og jeg). Men samtidig kan vi jo lige så godt lære - fra starten - at få sat den rigtige rig.

Jeg har været ude og tage fotos af fald-føring og af placeringen af skinner til forsejls skøder. Og jeg har faktisk tre sæt skinner. Alle placeret på dækket, og ikke et eneste på ruftaget.

Så snart jeg lige har et par minutter fri for det som tager mest af vores fritid (nemlig arbejde) så up-loader jeg billederne. Ligesom jeg også har lovet, at jeg vil uploade billederne fra renoveringen af båden.

Så jeg ser frem til at lære mere om denne dejlige båd.

Hilsen

Sonny

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post95

"Treska" flyder!

Forårsklargøring 2009Posted by Sonny G. Rasmussen D142 Sat, May 09, 2009 07:17:03

Hejsa allesammen.

Så kom "Treska" af Køge (tidl. Marie af Egå) D142 i vandet.

Selvom jeg ikke var/er helt tilfreds med malingen af fribordet, så måtte hun i vandet efter stort pres fra både min kone og gutterne/gutinderne fra sejlklubben, som alle syntes at nu havde jeg "pillet" nok ved det skib.

Alt er dog ikke helt på plads endnu. Jeg mangler at færdiginstallere ekkolodet, samt at få sat det sidste tovværk på plads. En smuttur ud af havnen og tilbage igen, for motor, er det dog blevet til.

Jeg satser på at jeg får vasket sejlene denne weekend, og får sat de sidste reb på rette sted, så hun er helt klar til en "rigtig" sejltur i morgen aften (søndag)

Når jeg har sorteret i de ca. 400 billeder der er taget af hele processen, der tog lidt over 10 måneder, så smider jeg "historien om Treska" på her.

I øvrigt har dette lille projekt aldrig kunnet lade sig gøre uden kæmpe tålmodighed fra kone og børn, og ikke mindst stor hjælp og imødekommenhed fra gutterne og gutinderne fra Køge Sejlklub!

Hilsen

Sonny

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post81

Skæv rorstamme

Forårsklargøring 2009Posted by Niels Lundberg D82 Fri, May 08, 2009 21:28:45

Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe mig.

Når jeg drejer rorpinden går det stramt og jeg kan se at skæget/hælen giver sig en del når jeg drejer.

Jeg har skilt roret fra båden og skæget.

Da jeg fik det skilt ad kunne jeg se at rorstammen stod som en flitsbue. Det jeg nu søger er nogle tegninger med mål over hele roret og hvordan man skal samle det korrekt. Jeg ved heller ikke helt om jeg selv kan rette rorstammen, da det er et rør. Er der nogle der ude der har nogle erfaringer vedr. dette?

Hvis der skulle være nogle der kan hjælpe mig må i meget gerne sende informationer på min mail.: nlundberg@vip.cybercity.dk

Hilsen

Niels Lundberg – Snøvsen DEN82

  • Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post80

D198 Sputnik i vandet

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Mon, May 04, 2009 10:09:05

Fra Arne Jacobsen, D198 Sputnik har jeg modtaget denne forårsklargøringsberetning. Når man lige aner den første sejltur, så er det man kan huske hvorfor man har sejlbådsmiley Tak!

---

Hej Ole

Tak for dit initiativ med at starte hjemmeside og blog op for Drabant 22, jeg har fulgt det med stor interesse.

Her et lille bidrag med billeder fra årets klargøring og søsætning af Sputnik, D-198, der kom til Lynæs fra Roskilde i 2006.

Venlig hilsen

Arne Jacobsen

Årets første sejltur (2009.05.02):

Udskiftning af rude (2009.04.16):

Poleret og malet, klar til søsætning (2009.04.24):

Et lille løft (2009.04.24):

Fuldt monteret klar til sæsonen (2009.05.02):

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post77

Nej

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, April 26, 2009 21:47:01

jeg er ikke kommet i vandet endnu. Status er her for det gode skib Lykkedragen. Men det går fremad, det føles godt, - det føles som en sikring af fremtidige sejladser.

Mon der er andre der er i vandet?

Kunne man friste nogen til at give en lille beretning om hvordan det er at få båden i vandet. En lille turberetning? Et par billeder måske?

Eller en frustreret beretning om hvor man ikke er kommet i vandet endnu?

Eller: Hvordan føles det at komme i båden hvis den har overvintret i vandet?

I næste uge sku' der komme lidt regnbyger..Så er vi måske tilbage til dansk sommervejr..

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post74

Treska søsættes snart

Forårsklargøring 2009Posted by Sonny G. Rasmussen D142 Sat, March 21, 2009 11:30:46

Treska - D142 er ikke hidengangen. Har fået bådplads i Køge Marine. Dejligt at D22 er så smal. Det gør det unægteligt noget lettere at få en bådplads. Normalt er der ca. 3 års ventetid, men i Køge Marina "sprang" jeg ventelisten over, fordi D22 er sådan en "dejlig slank dame".

Jeg har længe ikke opdateret på galleriet. Alle mine fritimer er gået med at sætte i stand. I skrivende stund er jeg i gang med at installere helt nyt strømsystem. Jeg blev desværre sæt et godt stykke tilbage i min tidsplan, da en venlig kammerat skulle hjælpe med at male skibet, men desværre var ham ikke vandt til at arbejde med 2-komponent skibsmaling, så hele bagbordssiden, måtte slibes i bund og males forfra, grundet en masse "løbere".

Jeg har desværre måtte gå på kompromis med en del af de idéer jeg havde, da sådan en "gammel lady" som D22 ikke er lige "vinkelret" alle steder.

Men jeg mangler nu "kun" at ordne masten, rebbe til med nyt tovværk, ordne dækket og give hende en gang skrogmaling til. Har fået syet nyt betræk i udlandet, hos en prof. syerske (så er jeg sikker på at det passer - er ikke selv så ferm med en symaskine), og næste weekend henter jeg søgelænder og skal have det monteret. Skal have ungerne med, så sikkerheden er utrolig vigtig. Ellers ville jeg helst have undgået gelænderet.

Til alle som tænker på at anskaffe en gammel "udtrådt" D22 for at sætte den i stand, kan jeg kun sige: Gør det! Det er en fornøjelse, men også et hårdt arbejde. Men det lønner sig. D22-ern er en utrolig smuk båd, med fantastiske dejlig linier.

....champagnen er lagt på køl - klar til dåbsfest

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post70

Renoveret skydekappe

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, March 08, 2009 16:42:51

Færdig arbejde.. Bare tæer en solskinsdag. Hvid glasfiber. Ovale koøjer. Nam nam..

Der står mere her: http://d40.drabant22.dk/#post26

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post66

Madrasser

Forårsklargøring 2009Posted by Johnni Bartholomæussen D16 Wed, February 25, 2009 17:47:41

Hej,

På Martha d-15 er vi igang med at gøre hende klar indvendig og skal have nye madrasser, da de gamle var færdige. Er der nogen der har nogle erfaringer med dette eller forslag til hvordan dette gøres?

Bedste hilsner fra Martha's friske fyre

-Johnni & Mads

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post64

Blødt ruftag/delaminering

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Thu, January 29, 2009 00:40:44

Jeg har en spændende dialog med Torben Holm, D135 Nuser, i øjeblikket omkring reparation af delaminering, mastestøtte og blødt ruftag i det hele taget.

Jeg fandt lige vedlagte hos www.hfmarine.dk, det handler om epoxy-produktet West System, som jeg tidligere har haft lidt erfaring med på et dæk af træ, uden dog at kende resultatet efter flere år endnu.

Men der er i hvert fald to bud på at reparere delaminering:

Følgende youtube videoer viser noget om laminerings teknik (jeg er ikke ansat af West system :-) ), det er, som jeg kan opfatte det, samme teknik uanset hvilket epoxy podukt.

http://www.youtube.com/watch?v=6N7YMr6E564

http://www.youtube.com/watch?v=ZrxhGYXEjkA

30.01.2009

Jeg har gang i mit projekt her. Hvis der pludselig bliver stille, så er det ikke et godt tegn. Så er jeg gået død, eller har opgivet smiley

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post59

Mahogni

Forårsklargøring 2009Posted by Nick Steffensen D160 Thu, January 22, 2009 18:12:34

Mens Kim støvede rundt i XL-byg, faldt han over noget mahogni. Han turde ikke spørge om prisen. Men jeg havde et gavekort til byggemarkedet, så jeg turde godt. En mahogni art jeg ikke kan navnet på, men som skulle være ok til maritim brug, ifølge XL-byg. Det har målene 2,5" x 5" x 2,5 m og jeg gav lige godt 300 kr. Om det kun er XL-byg i Rudkøbing eller over hele landet, der har træet, det ved jeg ikke, men det er billigt. God vind Nick. D160

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post57

Glæden ved at sejle

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen Sun, November 23, 2008 10:18:19

var titlen på en bog som Tage Voss skrev en gang for uhyggeligt mange år siden. Den falder mig ind, når det nu er kold vinter, og projekterne hober sig op. For der er dog en vis hygge ved at sidde indenfor i varmen og tænke sig til resultatet af de projekter der danner sig i fantasien. Der danner sig et billedet af varme solskinsdage, vand og en spejlblank nymalet gelcoat med lidt gyldent teak til at balancere indtrykketsmiley.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post33

Dæksbehandling

Forårsklargøring 2009Posted by Ole E. Mikkelsen Wed, November 19, 2008 23:07:33

Gelcoaten på mit dæk er noget træt i det. Så jeg arbejder på en plan om at shine det op. Som formentlig tusinder af andre bådejere før mig.

Jeg antager det bliver poleret, rengjort og måske slebet først med et meget finkornet papir, mener jeg har læst > 600 et sted (vådslibning), alternativt > 300 tørslebet. Meget let slibning antager jeg. Måske bare rengjort med sulfo, knofedt og en grydesvamp på den grove side (læste jeg et andet sted).

Der er tre teknikker, som jeg arbejder med at undersøge:

1. Maling

Hempel beskriver Decolay som en dæksmaling, som man anvender ovenpå Alkyd Primer. Det kan vel påføres med pensel. Det lyder simpelt og i særlig grad muligt for en amatør som mig.

Nogen erfaringer med Decolay?

2. Fiberdug/epoxy

Visse steder ville jeg gerne forstærke gelcoat-laget. F.eks. ruftag. Her er glasfiber dug og epoxy, f.eks. West System, en mulighed. Men det kræver også maling ovenpå da glasfiberdugen er transparent. Men malingen kunne vel så være noget brilliant enamel (Hempel), måske blandet op med skridperler?

Andre ideer og erfaringer?

3. Gelcoat

Fornyet gelcoat-lag med diverse paraffin-opløsninger (har jeg læst et sted). Jeg ved der findes masser af materiale om gelcoat på youtube, på nettet osv. Jeg har bare ingen erfaringer med at arbejde med hverken polyester eller gelcoat.

Nogen der har det? (helst nogen der kan se amatørens problemer og muligheder smiley ) ?

Båden vil stå på vinterplads når jeg gør det, jeg er altså afhængig af vejrlig, nedbør osv.

21.11.2008:

4. Perfection

fra International stødte jeg lige på også. En 'højblank 2-komponent polyurethanbaseret finishmaling' (www.mmc.dk). Mon den kan bruges ovenpå Epoxy? Lyder let at anvende, pensel/rulle synes mulig. Der skal formentlig skridperler i?

23.11.2008:

Der findes en udmærket tredelt video på www.yachtpaint.com vedr. Perfection, - iht dokumentationen skulle man kunne klare det på 2 weekends, det er en fordel (som amatørsmiley) at se det gjort på video.

5. Hempel's Poly Best

synes at være Hempel's konkurrent til International's Perfection. Det er to-komponent, og grundes med Light Primer (som også er to-komponent). Forberedelsen og grundarbejdet forekommer det samme (www.hempel.dk).

Hempel's brilliant enamel

har jeg anvendt til min vandlinie. Tilsyneladende kan den også anvendes på dækket, blandt de 1-komponente.

2-komponent/1-komponent

Tilsyneladende er forskellen mellem to-komponent og 1-komponent at 2-komponent er meget mere hård end 1-komponent (det ved sikkert alle andre end jeg :-) ).

Uanset hvad så må det betyde at jeg må afsikre mit ruftag der har lidt problemer med fastheden (lidt delaminering, lidt buer..) med noget epoxy/dug for at gøre det mere stift.. måske..

Så indtil videre:

1) afslib/rengør det hele

2) epoxy/dug på ruftag

3) Light Primer el. Perfection Undercoat ???? (måske ikke nødvendigt hvis der ligger epoxy/dug??)

4) Perfection el. Polybest

tjahhh... det bli'r dyrt og det tager lang tid, mindst 3-4 weekends, tror jeg. Al rigbeslag skal af. Og måske skulle ringdækket så også beklædes med epoxy/dug, lønningslisten skal alligevel udskiftes, og jeg har jo visse utætheder i et par skødeskinner..

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post32