Drabant 22 blog

Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

D40 sikkert i havn!

TurberetningerPosted by Jonas Keimer Jørgensen D40 Tue, June 26, 2012 10:28:45
D40 ankom sikkert til Nysted Havn onsdag d. 22 Juni kl. 16.00

Fredag d. 15 Juni: Afsejlingen fra Vejle Lystbådehavn
Vi sejlede kl. 9 om morgenen med i let modvind destinationen var Korshavn, Fyns Hoved, en tur på ca 35 sømil. Turen ud af Vejle Fjord gik godt, trods en noget voldsom introduktion til Drabantens evner til at krænge (på min kappe). Efter fjorden gik det mod Æbelø hvor vinden, efter en pause, tog til og steg til ca 10 m/sek med dertilhørende bølger (ca 1 meter). Ankom til Korshavn kl. 23, 14 timer efter afsejling, godt trætte. En spilerstage fattigere, tror allerede vi tabte den i Vejle Fjord, er ikke sikker. Topfart 6,9 knob... Muligvis ned af en bølge.

Lørdag d. 16 Juni: Afsejling fra Korshavn mod Korsør, omkring 30 sømil.
After en nat fortøjret til en bøje gik det mod Korsør. Afsejlingen gik perfekt, halvvind det er noget Drabanten kan li, specielt hvis der ikke er nogle bølger. Vinden svigtede 4-5 gange i løbet af dagen og da jeg havde valgt at gennemføre hjemsejlingen uden motor, skulle en oversejling af Rute T times rimelig godt, dette gik overraskende smertefrit, dejligt at være heldig, og ikke sidste gang vi var det. En kammerat (og tidligere Drabant 22 ejer) tog imod os i Korsør kl 23 om aftenen, alt gik smertefrit.

Søndag og mandag blev der varslet vinde op til 21 m/sek. Disse dage blev derfor brugt på at bade, spise, sove og drikke øl.

Tirsdag d. 21 Juni: Afsejling fra Korsør mod Nysted Havn, ca 80 sømil
Afsejlingen gik igen perfekt (tabte desværre et fortøjringstorv i farten) vi skød en gennemsnitsfart på 5 knop og gps'en meddelte os at ankomsten var kl 00. Men omkring kl 13.30 døde vinden helt hen. I afmagt tog vi padlerne frem (som Ole solgte mig sammen med båden) og begyndte at padle, pludselig dukkede et ældre tysk ægtepar op, de sejlede for motor, og de forbarmede sig over os og kastede en trods over, vi var reddet. De skulle til Vordingborg og vi forstod det som om at de ville trække os hele vejen eller så længe det var vindstille. 4½ time senere vinker vi farvel til vores redningsmænd, vi befandt os nu mellem Storstrømsbroen og Farøbroen og stod nu stille igen, faktisk endnu være, vi begyndte nu at drive baglæns med retning mod Storstrømsbroen, der var ikke andet at gøre end at padle ind på kort vand og vente på at vinden ville komme igen, så vi kastede anker og afventede.

Onsdag d. 22 Juni: Fra Farøbroen til Nysted med fart på.
Vinden kom først kl. 4.30 næste morgen, et held vi holdte vagtskifte. Turen igennem Grønsund lå vi med en konstant fart over 4 knob. Da vi drejede omkring ved Korselitse Skov og Hestehovedet lå vi på omkring samme fart, men ved vinden og Østersøens bølger lige i røven, båden gyngede skide meget og de svageste var nok bukket under i sådanne forhold, men ikke os, vi holdte ud og fik vores fortjeneste da vi drejede omkring Gedser Rev med retning mod Rødsand, der gik det stærkt, vi var flere gange oppe at snitte topfarten på de 6,9 knob i en fantastisk halvvind. Pludselig krængede båden igen på en kastevind der (efter min sejlererfarne) vens udsagn var oppe på omkring 10 m/sek dette resulterede i at vi ramte turens topfart på 7,4 knob, det var fedt. Resten af turen mod Nysted gik ubesværet og vi skød en konstant rask fart.

Indsejlingen til Nysted Havn er noget af det flotteste jeg længe har set, til dem af jer der ikke har prøvet dette kan det klart anbefales, og hvis i dertil vælger at gøre det for sejl, syntes jeg i skal lægge mærke til vejrfænomen der er ikke ses (og) føles mange steder.

God vind Jonas


Købes:
1 Stk. Spilerstage

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post340

HR 35 på grund slæbes fri af D22

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Tue, August 02, 2011 19:28:31

Nej det gjorde den nu ikke. Det var tæt tåge i de tidlige morgentimer, - jeg har aldrig sejlet i så tæt tåge før. Men forsøget på at slæbe en HR35 fri med en D22 blev gjort og jeg skulle nok have forsøgt at krænge ham ved at få fat i et fald fra hans mast og så mindske hans dybde så han selv kunne skubbe sig frem. Han havde jo både bovpropel og en stor moppedreng af en motor. Desværre manglede han sømandskabet, for i den tætte tåge her til morgen i Vejle Fjord var han gået på grund lige ud for indsejlingen til havnen på vej ud. Og jeg kom jo (naturligvis :-) ) flot manøvrerende udefra, idet jeg jo vidste at kurs 270 er den rigtige indad, når først man har identificeret bare en bøje derude, - han kendte åbenbart ikke den stik modsatte kurs, eller også var han så desorienteret at han ikke havde kunnet dreje udad det korrekte sted, men var kommet på den gale side af en grøn bøje. Man kunne se 50-100 meter frem og bøjerne var først synlige når man var tæt på. Modsejlende skibe var først synlige når man var lige ud for dem.

Nå men jeg opgav at slæbe ham fri med mine 6 hk og imens kom der anden assistance, som fik ham flot. Godt jeg ikke var ham, - temmeligt pinligt at være på sight-seeing på fjorden på den måde :-)

Og så kan jeg bekræfte at det er korrekt at alt går ud i et når der er tæt tåge og vindstille. Og det hele er væk på et minut når solen lige tager over. Fantastisk.

Nåh ja og så er det også korrekt at man skal helgardere navigationsmæssigt. Min gps (mobiltlf) var uden strøm. Både gps, elektroniske kort , kort på papir, 'gammeldags' kompas og logbog med tid og position, så man ved hvor man er. For ellers...

Jeg vil gætte på han havde glemt at tænde for sin plotter...Eller måske bare at kigge på den? Så det skal man også huske :-)

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post306

Sommertogts hilsen

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Sun, July 10, 2011 17:30:10

Såmænd bare en sommer hilsen fra d160Cille, som lige har været en tur i skippers fødeby, Roskilde. Der fik Cille en ny ven, nemlig d195 Putte hvis skipper Johnny, har lovet at melde sig til vores loge. Nu ligger jeg i Lynæs sammen med ihvertfald to andre d22*ere, bla den med afsavet ruf. I morgen sejler jeg til sejrø og bliver et par dage pga vejrudsigter. God sommer og god vind til alle. Nick d160

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post302

Nemo Fyn Rundt 2011

TurberetningerPosted by Michael Terp Knudsen D55 Tue, June 07, 2011 23:30:31
Fyn Cup 2011

På gentagne opfordringer er her vores beretning om årets tur rundt om fyn. I år var 351 både tilmeldt, men allerede inden start havde 50 takket nej til vejret. DMI lovede hård vind og for en gang holdte det stik!

1. start var en noget spredt flok da man kunne holde Røjle Klint op på en bide vind. Det gør jo, at der ikke er nogen oplagt fordel på banen. Vi fik som sædvanlig ikke en superstart, men der var da flere både bag os og til forskel fra de andre år kunne vi faktisk gå noget højere end mange af vores konkurenter. Vi koncentrede os om, at holde os i fri vind og undgå kontakt med de øvrige både. Ved Røjle Klint holdte vi os tæt på land for at holde os i strømlæ. Vi viste, at der var nordgående strøm og kender den fra aftenssejladserne. Strømmen i Lillebælt kan være en dræber for en Drabant! På dette tidspunkt begynder 2. starterne at overhale os.

Ved Strib fyr holdte vi os tæt på fyn og krydsede tværs over mod jylland inden den nye lillebæltsbro. Strømmen var tilstede, men føltes ikke så vild. Vi regnede med at kunne komme lidt i læ af strømmen mod jylland. Men jeg skal love for, at vi kunne mærke strømmen ved Lyngs Odde, efter den nye bro begynder at krydse op mod den gamle. Selv pænt store både sejle mere sidelæns end fremad. Det ser vildt ud og benytter os af vores eneste våben,- helt ind under land! Man skal have lidt is i maven når man anvender den taktik i en båd uden ekkolod, men som vi plejer at sige,- kan vi se bunden er det nok ved at være tid til en vending.

Vi krydser op mod den gamle bro på jyllandssiden. De garvede plejer, at sige at man ikke skal skifte side før efter den gamle bro. Og det holder vi os så til. Der er en del pænt store både omkring os nu og de sloges altså også med strømmen. Men vi rammes jo ekstra hårdt af strømmen. Piller man 2,5 knob af en max hastighed på 5,5 har man jo næsten halveret hastigheden,- men de store både har jo den samme strøm og en noget højere max hastighed. Strøm er ikke på favoritplatten hos en Drabant! Vi holdte os helt inde under land under den gamle bro og sneg os langsomt forbi broen. 200M væk fra broen besluttede vi os for at krydse over på fynssiden for at komme mere i strømlæ. Vi blev sat 200m tilbage og lå igen lige foran broen inden vi var halvejs over lillebælt på dens smalleste sted!

Det føltes som en evighed, men da vi endelig rundede Hindsgavl og begyndte at gå sydpå kunne vi se tilbage og genkende en lille gul båd som stadig lå under broen langt tilbage. Den havde i lang tid forsøgt at komme under broen på midten af lillebælt. Strømmen var så stærk at de lå helt stille!

Vel nede i Lillebælt gik det stærkt,- meget stærkt! Vi loggede 11,8 knob på toppen af bølge,- og det er altså stærkt i en Drabant! Vi havde en halvvind og med storsejl og fok gik det løs. Bølgerne blev gradvis større og større, men da de kom skråt bagfra puffede de os pænt afsted. Det var fantastisk, at se de store katemaraner kommer drønende lige forbi med langt over 20 knob. Og det var fedt at se at de store kølbåde kun langsomt halede ind på os. Vi hørte senere, at der var logget vindstød på op på 20 m/s. Det var dælme godt det ikke var på kryds( problemerne kommer jo altid for os i slutningen af turen!)

Da vi begyndte, at gå syd om fyn var der stadig en hel del både bag os. Og der var masser af dagslys tilbage. Så som noget nyt på turen kunne opleve sydfyn i aftenlys. Faktisk kom vi langt forbi Bjørnø inden det begyndte at blive mørkt.

Vi var igen i år kun tre om bord. Vi snakkede sidste år om vi skulle tilegne os noget mere Crazyfaktor og dermed sætte spilleren hen under fyn. Men da vi sejlede læns med fok på over 7 knob mente vi ikke at vi ret meget andet end mavesår ud af at sætte den. Det er som altid lidt af en thriller at finde vej syd om fyn med søkort, lommelygte og fyrtårn alene. De andre giver den jo gas med kortplotter, ekkolod, internet forbindelse osv. Men så igen,- de er jo også nogen tøsedrenge. Rigtige mænd tager bestik og holder kursen!

Og når vi nu er ved det så er her en rigtig Drabant joke: Hva så bøsser,- hvordan er det så at blive taget bagfra!!! (kan kun anvendes af besætninger på små både der overhaler en noget større!) Til vores forsvar skal tiden jo bruges til noget på de lange ben.

Normalt er solen ved at stå op over Svendborg Sund når vi skal navigere igennem det smalleste sted. I år var det midt om natten. Og det var altså lidt spændende at drøne op mod broen med 7 knob og spejde efter koste i vandet(de er altså ikke til at se i mørket og i det farvand er de over det hele)

Men vi kom igennem det hele,- selvom det ikke var fedt at opdage at de havde flyttet på kostene uden at de havde rettet vores søkort. Godt den bette ikke stikker dybere.

Vinden faldt en del ud på morgenen så vi satte spileren op mod storebæltsbroen. Der var godt nok meget skæring på, men det holdt godt nok og vi kunne se at vi trak fra dem der havde taget kursen op langs Langeland. Vi holdte os ind under Fyn indtil Kobberdybet som er en smal rende over en sandbanke midt i storebælt. Vi håbede at finde mere vind derude og mente ikke at modstrømmen ville ramme os før senere på dagen. Det holdte stik. Vi kunne se, at trak meget hurtigt fra de enkelte både som havde valgt at blive ved med at holde sig inde under land. Inden Broen måtte tage spileren ned igen da skæringen og vinden blev for høj.

På den anden side af Storebæltsbroen var det ind på en foran fortværs op mod Romsø. Det gik fint nok, men det er altså et langt stykke. Vi havde været nede i posen flere gange af et par timers varigt, men det er som regel på vej mod Romsø at søvnen begynder at trække i besætningen. Men rundt kom vi om både Romsø og Fynshoved. Det var begyndt at blæse noget mere og vi var spændte på om vi igen i år skulle krydset hele vejen til Æbelø. Men vi kunne holde øen op på bidevind og kom godt gennem vandet med 4,5 knob over grunden i lidt modstrøm.

Det taget uendelig lang tid at komme fra Fynshoved og til Æbelø,- det er nærmest magisk! Men op til øen kom vi og så startede det sædvanlige sjov. Sidst år lå vi kikkede ind på målstegen i mere end en time pga. vindstille. I år skal jeg love for at det var det modsatte. Det var vindstød af stormstyrke og selv med fok og rebet storsejl var det næsten umuligt at lave en vending,- helt ned og ligge og masser af vand ind over cockpit. Vi tog nogle lange ben for at komme op mod målstegen. De 5 mil der er fra øen og ind føltes uendelige! Målstregen lå naturligvis lige op i vinden og det var mere end svært bare at komme over stregen uden at sejle ind i dommerbåden der lå i læ af målstregen.

Dødtrætte og fuldstændig gennemblødte stod vi og så på hinanden med døde øjne på kajen. Vi hørte senere, at båden efter os måtte udgå 3 mil fra mål. Jeg skal hilse og sige at vi godt kunne forstå dem!

Det var turen i år. Ligesom turen er denne beretning lang! De friske der taget turen til Bjørnø i år kunne jo printe den ud og bruge den til godnatlæsning under en forhåbentlig stjerneklar aften. Vi håber i får et supertræf og håber vi er med til næste år.

Slut herfra,- over and out og god vind fra besætningen på Nemo.

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post287

Nemo med Fyn Rundt

TurberetningerPosted by Ole Faurschou D185 Mon, May 30, 2011 16:29:37
Jeg kunne se, at Nemo med Michael Terp havde været med Fyn Rundt igen iår.

Så vidt jeg kunne se oven i købet med et fremragende resultat, hvor båden på lange stræk sejlede lige op med langt større både!

Sidste år var der en rigtig spændende beretning fra turen rundt - det kunne være sjovt at høre om hvordan det gik i år!

Så hvis I læser dette, Nemo-besætning, vil jeg gerne opfordre jer til at skrive et par ord om turen rundt.

Med venlig hilsen; Ole - D 185


  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post285

Ja ja, sådan

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Sat, March 26, 2011 21:02:49
På vej ud på årets første togt på fjorden (altså Vejle). Beviset er hermed offentliggjort. Og jo jeg havde S oppe, men ikke mere, for vantskruerne er ikke låst fast endnu, og kahytten er et stort rod. Men det føltes godt... :-) Pragtfuldt vejr. Men lidt koldt om fingrene..

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post275

Sommertogt

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Sun, July 18, 2010 12:08:43

Hej sømænd og søpiger, så er jeg just hjemvendt fra mit første sommertogt, med det gode skib Cille. Og hold da helt kæ.. for et togt.

Afsted fra Rudkøbing, i dejligt vejr, en let halvvind så jeg glider op langs med Langeland, med tid til at gå under dæk og lave kaffe osv. Og en følelse af at det her er livet, mig og Cille og havet, en masse marsvin i solskin.

Beslutter under vejs at mit første anker sted skal være Agersø, det passer nemlig med at jeg så kunne krydse T-ruten hvor den er smal. Nærmer mig øen og stryger sejlene og driver langsom mod land. Det er mørkt men jeg har tjekket søkortet en ekstra gang og er sikker i min sag, indtil det siger bang og skibet stiget 5 cm. Ok jeg er på grund. Står på en stor sten, så gang i motoren, fuld hug frem og mig ud i vanterne, så efter 5 min er Cille fri igen, og jeg tænker, at man må blive mere sømand jo mere man klare, så jeg er godt tilfreds.

Næste morgen er vinden vendt, og jeg kan lige holde Sjælland fra livet uden at skulle krydse hele dagen, tager nogle enkelte ben ud i mod midten af bæltet, og har en fed dag på søen, runder asnæs og beslutter at Røsnæs skal være natte havn. Tør ikke ligge for anker da det blæser op hen mod aften.

Morgen og tåge. Nå men jeg har jo en primitiv gps med og radarreflektor er monteret, så jeg stævner ud i ca 8 sek meter og tåge. mit mål var sjællandsodde havn. Der havde jeg aftalt at mødes med en kammarat der kom fra Kbh i en lille 20 kvadratmeter spidsgatter. Det tager til i vinden, som stiger til 12 meter i sek. Og huhej hvor det gik, det var virkelig fedt, store bløde bølger og fuld fart. Så begyndte det at blæse rigtig, torden bygerne væltede frem med ufattelige vindstød, og jeg blev nervøs. Jeg var nu ud for Gnibben ved Sejeø, og så riiiitttsssss, en flænge i storen, shit nu var jeg rigtig nervøs, skulle jo finde på noget og turde ikke beholde sejlene oppe. 2 meter bølger og fordækket på en d.22"er, hænger kun dårligt sammen, i min verden. Efter flere forsøg må jeg opgive at få forsejlet ned og surret, det får lov til at køre op og ned af fotstaget. Jeg får gang i motoren og vender om og går i havn på Sejrø. Noget rystet over oplevelserne, men endnu en gang, så bliver man jo sejler af at få prøvet noget, og klare sig.

Det tordner og stormer da jeg anløber havne og folk tager imod, med undren over hvad jeg dog laver i sådan en lille båd i stormvejr, og det gør jeg sådan set også. Jeg bliver på øen i to dage for at reparere mine sejl, så jeg syr og syr og tænker igen at det at være sømand er nu temmelig alsidigt. Min kammarat Torben ankommer til Sejrø dagen efter, stadig stormene, og han erklærer at han aldrig vil på ferie i en så lille båd igen, mens han hænger alt hvad han har til tørre.

Vi beslutter at følges hjem til Langeland, jeg tør ikke begive mig længere væk, med møre sejl, og Torben trænger til at komme hjem og blive tør. Vi tager afsted mon Kerteminde i 10 sek meter med vinden imod. Det tager til i løbet af dagen og jeg sejler med koøjet i vand i flere timer, det var rigtig sjovt og sammen med de store bølger i Storebælt fik jeg virkelig sejlet igennem, vand i kokpittet blev efter noget tid, en normal tilstand.

Da vi anløb Kerteminde var mange, endnu en gang forundret over at vi kom i det vejr, i de både. Vi blev inviteret ombord på en kæmpe sejlbåd, af en gammel mand der selv havde haft 41 forskellige sejlbåde og havde selv bygget mange af dem. Han talte meget anerkendende om vores d 22"ere .

Afsted mod Langeland næste morgen, nu i lidt roligere vejr, 5-10 meter sagde udsigten, med en gammel kone kom og sagde at vi skulle være inde kl 15 fordi da vil det blæse op. Vi tjekkede udsigten igen og der stod ikke noget om kl 15, og vi havde 12 timer foran os, på kryds, for at nå Langeland. Igen rigtig meget vind og rigtig store bølger, der betød stævnen under vand i hver bølge, det bremser af h til og man bliver våd. Men jo mere man prøver jo mere sejler bliver man, tænkte jeg. Til sidst blæser det så meget at vi må opgive at følges og vi bliver hurtig væk fra hinanden, så "kl 15 damen passede bedre end udsigten". Jeg sejler mit livs sejllads og nyder det da jeg indser at der ikke er andet at gøre. Så dukker Langelandsbroen op i der fjerne og jeg begynder at spekulere på hvordan jeg får bjærget forsejlet, i det vilde vejr. Nærmer mig Thurørev og da jeg runder det, kommer der en kastevind og slam, forstaget knækker og masten vælter ned over båden. sejl og mast ender i havet og så begynder Cille at gynge i søen, først er jeg lige ved at panikke, men for mig samlet sammen og begynder at bjærge mast og sejl, det tager mig over en time at få masten surret fast oven på båden og at få sejlene indenbords. Fuldstændig forslået og gul og blå kommer jeg efter 2 timer for motor ind i Rudkøbing havn, og kan konstaterer at Cille ikke har taget skade, og at man bliver mere sejler af at prøve noget og så lige huske at overleve.

Det har været min vildeste ferie nogensinde og er meget tanemmelig over at have klaret det uden men. Men nu manngler jeg virkelig sejl, de gamle blev fuldstændig flænset under uheldet. Så skulle du have en gammel klud i skabet er jeg interreseret.

Hav en smuk sommer og god vind til alle.... Nick d 160

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post224

Samsø

TurberetningerPosted by Jan Holst D143 Tue, May 25, 2010 00:29:09

Efter et forrygende træf på Samsø, med nogle rigtigt hyggelige mennesker, gik det i dag hjemad til Hobro.

Det gik rigtigt godt op langs Samsø, over Århus bugten, lidt hurtigere med god vind og ca. 1 m bølger. jeg surfede ind mellem Hjelm og Mols med 6,5 knob op ad bølgerne, og 7-8 knob nedad. Det var sjovt. Jeg havde i søndagens kapsejlads lært af min makker hvordan man slækker, og totter storskødet i vindstødene. Det gav jo nærmest Drabanten raketfart ud af vindstødene.

Derefter gik det op langs Djursland med god fart. Kl ca 17.30 var jeg i Grenå. I Grenå var der meget frisk vind, men det gik. Jeg nærmest fløj op til Fornæs fyr.

Da jeg så rundede Fornæs havde de godt nok tændt for den store blæser. Der var hård vind og meget store bølger. Så jeg bestemte mig for at stryge sejlene, og sejle til Bønnerup for motor, og gå i havn der til der ville blive roligere vejr.

Jeg kæmpede mig langs Gerrild strand og bølgerne slog ind over båden, og der var ikke et tørt stykke tøj efter 10 min. Jeg kunne her sejle ca. 1,5 - 3 knob med fuld gas på motoren. Så rundede jeg Gerrild Klint. Så skal jeg da godt nok love for at jeg blev mindet om at naturen er den stærkeste. Her var vinden så hård at der var havskum i luften og bølgerne var 1,5-2 m høje.

Jeg nåede ca. 250 m forbi Gerrild Klint før det gik baglæns, med motoren for fuld gas fremad. Der var simpelt så meget vind og store bølger at motoren ikke kunne skubbe båden fremad.

Så jeg kunne kun vende om og sejle tilbage til Grenå. Som sagt så gjort og jeg frøs som en meget lillebitte hund. Så jeg fandt hurtigst muligt en fri plads, fortøjrede, og sprang ned i kahytten og flåede det våde tøj af mens et par tyskere så chokerede til. Jeg fik noget tørt tøj på og fik lavet noget suppe til at varme mig på. Jeg blev herefter hentet og tog hjem for at fået varmt bad.

Nu ligger båden så i Grenå og venter på roligere vejr.

Trods afbrydelsen af turen pga. det hårde vejr var det gået rigtigt godt. Jeg fandt også ud af at en Drabant 22 faktisk er meget søstærk. Det kan man derimod ikke sige om en 4 hk påhængsmotor.

Det ser ud til at jeg kan fortsætte turen på onsdag. Der lover vejrudsigten kun 8 m/s (det er jo næsten vindstille)smiley

Så den lidt barske vejrudsigt passede altså på nordsiden af Djursland.

Den sidste del af dagens tur var hårdt, men også lidt fedt. .........man er vel altid lidt drengerøv.....

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post207

Samsø

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Mon, May 24, 2010 23:09:34
Så nåede vi hjem i sikker havn, 11 timer for fuld blæs. kl 20 landede vi i Rudkøbing efter vores vildeste og fedeste sejllads, er meget taknemmelig over indføringen i, d 22*s yde evne. Også selv om jeg blev noget stille da det lille fartøj krængede under kapsejlladsen. Tak for nogle rigtig hyggelige dage med rigtig hyggelige mennesker, og rigtige sejlskibe. God vind til alle... nick

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post206

Samsø

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Wed, May 19, 2010 22:53:14
Så drager vi mod Ballen, med god tid til at nyde turen. Cille afgår i morgen, torsdag, tidlig, hvilket er sådan ca ved 10 tiden, med de glade nybegyndere. Vi vil have god tid og plads til afstikkere, hvis lysten skulle opstå. Vi glæder os som små børn, til vores første "langfart", og har endda lånt en gps. som vi måske når at finde ud af hvordan fungerer. Så det ender nok med at vi finder frem. Håber på en god tur til alle.

  • Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post204

Drama on D25 Rini

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Fri, July 17, 2009 23:19:39

I received this dramatic mail from Ben Hall. I hope it's ok to bring it here. However, I'm sure that pictures, stories, problems, questions etc. will be handled best by addressing most possible people from the D22-community. So yes, post questions about rig and more to this blog. That's one of the ideas of this blog, in fact.. :-)

Hi Ole,

Sorry to have taken so long to write you back, we’ve had some visitors taking up lots of time. First, I should say I am co-owner of the boat, with another fellow, Gilles, who is pictured standing proudly on deck in your gallery pic of D25. We purchased Rini from Henry Larsen himself, but sadly we are not yet at the level of racing her. Our home harbor is Svanemøllen, here in København.

I wasn’t sure if I should just post to the blog, or write you so, I’m writing for now.

Our Bornholm trip was a success, though very difficult. 12 days of basically terrible sailing weather.

The jib halyard seized up on the morning of the first day, and we barely got the jib down at Falsterbrokanal, and used the spinnaker halyard in its place going forward. Later that same day we had 3 storms hit us on our way to Ystad, one of which broke our jib tie-down system, causing the jib to raise on it’s own. In the commotion (and waves- big, big waves for us) we had an accidental jibe, thankfully NOT while I was on the bow trying to stow the jib. We went all the way over, and stayed that way long enough to burn the image permanently into my brain. Upon righting, having everything finally under control again, I found one of our jib sheets had actually passed underneath the keel- though the figure-eight knot was still in place. Interesting. Needless to say we were much, much more cautious after that.

Despite the weather we did get some decent pictures, I posted them on my website, at
http://www.benhall.com/gallery2/v/bornholm_june_2009/

There’s also one youtube video of our arrival at Hammerhavn, rather unimpressive as far as videos go: http://www.youtube.com/watch?v=KqGZPST4_Aw&fmt=22

And there’s also a GPS plot of the journey: http://benhall.com/bornholm_gpx.html

I’m really interested in getting some advice about our rig, so please let me know if I should just post straight to the blog.

Thanks again, and sorry for the English!

Regards,
ben

p.s. Attached is a picture I’ve been meaning to send to you, a Drabant 22 found in the wild, alas it seems “Agent D22” beat me to the discovery.
(Yes, the D22 from Hammerhavn has already beed discussed. But thanks anyway:-) ).

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post115

Palby fyn cup

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Sat, May 23, 2009 10:50:13

Surfede lige lidt rundt på nettet og fandt så det nederste billede på dette link. Og jo jeg skulle da vist tage meget fejl om ikke det er....Jo det er det vist..!

Så der er simpelt hen pøj pøj til de to friske sejlere her.

Vinden er frisk fra vest. Det hedder Fyn om bagbord. Vi er med Jer!!

Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvilken D22'er det er og jeg kunne ikke få adgang til deltagerlisten på www.fyncup.dk. Men jeg checker efter senere.

Og forresten, - det her er sgu smart. Mon vores D22'er er med?

----

Nu er klokken ca 13:30 og jeg kan se af den foreløbige resultatliste at hele 2 Drabant 22'ere figurerer.

Her er de, - bifald til disse ægte sejlere, uanset gennemførelse eller deltagelse:

13 Nemo DEN 55 Drabant 22 M.Knudsen Middelfart 748,7 IKKE FULDFøRT 13

391 Hobbit DEN 91 Drabant 22 F.Vincentz Horsens 766,6 13

----

Nå ja, så blev klokken 14:30, jeg kan se at D55 meldte sig i Svendborg kl 02:26 i nat, men derefter udgik.

Jeg kan også se at D91 har meldt sig kl 06:46 i morges ved Sprogø. Mon du når hjem F. Vincentz? Vi hepper!!

Flot under alle omstændigheder, det var vel ikke vind der manglede. Problemet er at vinden, der stadig er vestlig er løjet af, så det er på kryds fra Fyns Hoved. Måske bliver det for langsomt.

---

Kl ca. 22.00. Godt gået (nåh nej, - sejlet)! D91 Hobbit er kommet rundt i tiden 34:41:35, dvs. ankommet til Bogense for 20 minutter siden, - kl 21:41:35. Så er det vist tid til et solidt måltid mad og et dusin guldøl. Mon ikke trætheden så langsomtsmiley falder over besætningen.

Stort tillykke herfra!!!

www.fyncup.dk er kommet op at køre igen, og jeg har kunnet konstatere at det netop er D91 Hobbit af Horsens vi ser på dette billede fra cup'en. Der trimmes lige et par fald.

I dette klip, - fra ca 0:57 - 1:00, ses D91 i en optagelse før start.

D91 sejlede i øvrigt tidligere under savnet Sea-J.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post85

Sydfynske øhav...

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen Sat, November 15, 2008 20:24:30

Torben Holm, D135 Nuser, har lagt dette link om det sydfynske øhav på Facebook. Jeg synes det fortjener at gentages her. Faktisk er det jo Poul Henrik Harritz, der er tidligere formand for Danmarks Naturfredningsforening der står bag. Det skulle vel gerne kunne borge for naturoplevelsernes kvalitet..

http://www.sydforfyn.dk/ er linket..

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post30

My.

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen Sat, October 11, 2008 17:12:52

http://www.alweb.dk/blog/anders/aftenkapsejlads_aaah var der lige en frisk beretning om Drabant 22 My.

Godt gået.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post13

Andkær vig, Vejle

TurberetningerPosted by Ole E. Mikkelsen Sat, October 04, 2008 19:54:16

http://d40.drabant22.dk/#post3

Afprøver lige ovenstående som en test..

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post5