Drabant 22 blog

Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

Vejrudsigt

Forårsklargøring 2008Posted by Per Nielsen D112 Tue, June 16, 2009 09:43:08

Hos "Kajakklubben Esrum Sø" har jeg fundet link til en norsk meterologisk tjeneste: http://www.yr.no/sted/Danmark/Annet/Isefjord/.

Jeg tror ikke, at det giver bedre vejr end DMI, men det er mere detaljeret, og man kan søge på det område, man vil beskæftige sig med: i topen af siden er der en dialogbox, "værsøk", hvor man blot skriver området eller byen, og man kan få mange oplysninger, både kort og overskueligt og langtidsvarsler. Det link, jeg har sat ind viser, naturligt for mig, Isefjordens vejrudsigt.

Tjenesten har over 2 millioner lokaliteter, så der er god mulughed for et præcist træf.

MVH

Per

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post100

Retro

Forårsklargøring 2008Posted by Ole E. Mikkelsen Thu, October 09, 2008 23:27:24

-spektivt har jeg flyttet nedenstående materiale fra baadgalleriet.dk og hertil for at samle det. Jeg kan huske hver eneste følelse jeg har haft når jeg ser billederne. de er fra forårsklargøringen 2008.

Slutresultatet blev dette:Blog Image

22.06.08 blev datoen. Lykkedragen er bare sejlklar med rig og trim og det hele. Hun er jo sød nok og dejligt rund og klassisk når bare det hele er på. Vinterens deprimerende golde syn er pist væk..Usigelig glæde. .

Og der er vand over og jeg sad og fik et glas rødvin og lavede en kop god stærk kaffe og spiste princip-chokolade med ingefær mens jeg stille duvede og skuede ud over havnen og himlen og vejret og filosoferede mens sønnike, der har taget plads på fordækket, small-talkede. Det fås ikke bedre.

Nu skal der nusses lidt og hænges op, trækkes ledninger og indsættes tystor og elpanel og 4 messing lamper og lidt vulgær-teak (krusholder, mobilholder, penneholder fra biltema). Glæder mig som et lille barn. Det gør jeg sådan lidt i små trin med lidt hygge samtidig.. Tror det bliver hammerlækkert, lys, køleboks (og vand når jeg kommer dertil), - ahhhh!

Men sådan var det i december 2007:

Blog Image

Der ser deprimerende ud. Men jeg har fået at vide af den tidligere ejer at han faktisk sleb den helt ned og primede den 5 gange. Jeg gætter så på den skaller af to årsager: dels fordi den stod på land i 4 år inden jeg købte den, dels fordi han ikke kunne huske hvilken bundmaling han brugte, så jeg smurte bare en ovenpå inden den kom i vandet, selv om den faktisk stod bundsmurt (i 4 år).

Blog Image

Sådan ser der ud i dag (den 26.04.2008). Bemærk at jeg har måttet fjerne træ på kahytskant fordi det var pilråddent, og fordi frølår var monteret på den (ikke særligt solidt i øvrigt)

Blog Image

Så er der sgu lys i lanternen, det var gennemføringen på dækket der var blevet noget irret.

Blog Image

Det er det funktionelle vi lægger vægt på. Ingen billige kommentarer om den håndværksmæssige kvalitet og æstetikken :-)

Der er rød løber på siden, og det er 9mm x-finer. Jeg giver det noget lakbejdse, så blir det flot, og jeg får en fin lang hylde under ringdækket. Den kan tages ud i øvrigt, så jeg kan komme til under kistebænk og ringdæk. Hvis nu der skulle pilles lidt ved skødeskinner eller sådan..

Blog Image

Så fik jeg da lige malet en (lidt bugtet) vandlinie også. Og bunden ser da betragteligt bedre ud end det deprimerende billede fra december sidste år..

Blog Image

Her er jeg næsten færdig, - det er de to kanter med frølår der er udskiftet, ligesom de 3 lister på hver side og i bunden af plexiglas-lugen er udskiftet. Lidt rengøring mangler.

Jeg er tilfreds, selv om resultatet ikke er prangende. Det fungerer, og det holder.

Så er jeg sejlklar, og det kan ikke gå for stærkt...nu hvor det gode vejr forsvinder... :-)

Når jeg får båden i vandet lægger jeg lige et par fotos af de indvendige ting, - på billedet nedenfor at x-fineren er blevet bejdset+lakeret og af båden klar med hynder og det hele..

  • Comments(5)//blog.drabant22.dk/#post9