Drabant 22 blog

Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

D-143 på vej over Aarhus Bugt

Drabant 22 træf 2011Posted by Jan Holst D143 Sun, June 19, 2011 21:31:20

Her er et lille klip fra Aarhus bugt.

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post296

D-143 på vej over Kattegat

Drabant 22 træf 2011Posted by Jan Holst D143 Sun, June 19, 2011 21:27:12

En lille klip fra turen over Kattegat, nærmere betegnet Aalborg Bugt.

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post295

D-143 nåede i havn torsdag kl.23.30

Drabant 22 træf 2011Posted by Jan Holst D143 Fri, June 17, 2011 15:58:32

Så kom D-143 i havn i Hvalpsund torsdag kl. 23.30.

Først en stor tak til alle medvirkende ved Drabanttræf 2011. Det er sgu mandfolk!!....og sikke en sund appetitsmiley

Efter 4 dages sejlads med skiftende vejr kom jeg endelig drivvåd hjem. Sejladsen startede mandag morgen efter morgenmad på molen på Bjørnø. Det gik stille og roligt da jeg jo havde en agten for tværs det meste af vejen til Helnæs. Herefter gik jeg på mere eller mindre platlæns op mod Lillebælt. Jeg fik sat rorpindspiloten til, spilerstagen på Genua'en og hilste kort efter på en Polaris Drabant. Han råbte : Hej lillesøster! Og jeg råbte tilbage: Hej storebror! Derefter husker jeg ikke så meget før jeg fik en alarm på rorpindspiloten om at jeg nu var ved næste waypoint. Jeg havde åbenbart blundet et par timer..... nå ja...det er jo hvad der kan skesmiley. Senere lavede jeg en ufrivillig bomning. Båden blev slået ud af kurs af en hækbølge fra en stor motorbåd, jeg greb efter storskødet for at dæmpe bomningen. Det skulle jeg nu ikke have gjort for det gjorde ret ondt i ringefingeren på venstre hånd. Da jeg kiggede på fingeren, viste det sig at den var gået af led og havde et ca. 45 graders knæk midt på. Nå men jeg fiksede et stykke snor, bandt den ene ende om fingeren og den anden ende op omkring en "tagræling", derefter i et frølår, og så trak jeg i ca. 5 min og så var den på plads igen. No sweat!

Herefter sejlede jeg udramatisk videre til Strib. Her fik jeg en tiltrængt søvn (10 timer) efter en uge med massivt søvnunderskud.

Tirsdag morgen drog jeg videre ud af Lillebælt op mellem Endelave og Samsø. Det gik ok, men vinden var meget varierende mht. styrke og retning. Det kan sikkert også ses på min slingrekurs på Endomondo. Videre gik det over Aarhus bugt og vinden friskede lidt op men drejede lidt mere nordligt, så jeg måtte gå ret højt til vinden. Da jeg sejlede op mellem Hjelm og Mols friskede vinden endnu mere, men alt i alt ok. Jeg nåede det sidste stykke til Grenå ved at pine max. højde ud af sejlene, jeg gad ganske ikke enkelt at krydse. Jeg var ved at være lidt træt.

Onsdag morgen var planen at sejle til over Aalborg Bugt til Limfjorden, og et godt stykke ind i Limfjorden. Det viste sig dog at der var ret frisk vind og den var lidt mere nordlig end ønsket. Det gik dog på en stenhård bidevind og store bølger ind forfra. Skøderne blev tottet godt og det gik nord-vestover. Det blev til ca. 9 timer med over 20 graders krængning og vandet sprøjtende ind over. Heldigvis havde jeg min hjælper fra Raymarine til at hjælpe med at holde roret. Ellers havde jeg nok heller ike fået noget at spise på hele turen, for der skulle virkeligt holdes ved roret, men også hat og brillersmiley Da jeg kom til Limfjorden konstaterede jeg at der som ventet var strid modvind, men da jeg opdagede at modstrømmen også var stærk, opgav jeg for den dag og gik i havn i Egense. Så ringede jeg hjem og blev hentet. Så kunne jeg få et bad og sove i en rigtig seng.

Torsdag kørte konen mig til Egense og jeg drog vestpå i Limfjorden. Nu var vinden og strømmen vendt så det gik stille og roligt ind til Aalborg. Her var jeg heldig at anduve broen få minutter før den åbnede, så jeg vendte kun rundt et par gange før jeg kom igennem. Jernbanebroen nogle hundrede meter længere fremme var også klar til at åbne efter et par tog havde passeret. Herefter gik det stille og roligt til Aggersund, hvor jeg måtte vente 20 minutter på at broen åbnede, bare fordi "klap(hatten)manden" ikke gad at åbne.

Videre gik det forbi Løgstør og da jeg kom ud i Løgstør bredning drejede jeg sydover og fik jeg en svag halvvind. Det var jo fint.... så kom regnen..... og den tog til.....og den tog til....og den tog til, så meget at der stort set ikke var bølger på vandet. Sigten reducerede sig til næsten ingen, max. 100 m vil jeg tro, så jeg havde ingen landkending.

Takket været elektronik (kortplotter) kunne jeg finde ud af hvor jeg var og hvor jeg skulle hen, så det var jo en smal sag. Rorpindspiloten blev atter sat til og jeg gik i gang med at skure dæk mens regnen silede ned.

Kl. ca 23.30 nåede jeg Hvalpsund. Her var det til gengæld nær gået galt. Pga. den ringe sigt, mørke, mig uden briller pga. regnen, et umarkeret havneindløb, og en masse lamper på broerne bag ved molen, var det meget svært at bedømme afstanden til molen og hvor på molen jeg ville ramme. Endnu en gang fik min kortplotter et kærligt klap for den gav sig til at bræge om at der altså kun var 2,5 m vand her. Jeg har altid en alarm når vanddybden er under 2,5 m. Så jeg rev rorpinden til bagbord og 30 m senere var jeg ved indløbet. Anduvningen til havnen foregik med fuld gas på jerngenua'en og jeg fræsede ind i havnen, ophidset over det umarkerede havneløb, men masse af gejle lamper på broerne. Fortøjningen forgik hurtigere end min flinke far, der havde tilbudt at komme og hente mig, kunne nå at gå ud af broen. Det er nu rart at komme hjem til sin bådeplads hvor fortøjningerne bare passer og man kan lade motoren gå i tomgang i gear mens forfortøjningerne fanges med bådshagen.

Tak for et fedt træf med nogle fantastiske mennesker!

Jan Holst

D-143 Julia

  • Comments(8)//blog.drabant22.dk/#post292

D21 nåede osse i havn..

Drabant 22 træf 2011Posted by Hans Christian Tofte D21 Fri, June 17, 2011 00:05:58

Et på alle måder herligt træf har det været: omgivelserne, vejret, samværet, maden, - ja selv kapsejladsen, hvor vi var godt tilfredse med at få bronze ;-),- i den tungeste, ældste og dårligste vedligeholdte båd med den mest alderssvækkede (eller -stegne) besætning. Et stort tak! fra Poul og undertegnede, især selvfølgelig til træffets svar på brdr. Price!

Efter den fantastiske festmiddag (hvis man kunne oplagre proteiner i kroppen skulle den kunne holde os gående en god del af sommeren) havde man jo lidt urolig søvn, og i den korte sommernat blev flere grebet af rejsefeber, så der skulle forhales, vinkes osv. i flere omgange, og vi blev enige om at det er nødvendigt at sejle, ikke at sove, især når vinden er netop som den var. Det tog kun ca. 4½ time på slør til Årøsund, hvor Poul afmønstrede. Inde i fjorden nåede jeg at gå på grund, på grund af træthed og hyggesnak med fruen, så der blev ikke sat nogen rekorder dér.

Mange hilsner fra Cathrines besætning

Også tak til Nick og Torben for billederne her på bloggen!

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post291

Bjørnø 2011 D40

Drabant 22 træf 2011Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Tue, June 14, 2011 23:32:42

Jo, jeg har da også lige læst Torben D37 Pegasus' beretning. Altså det med lugen er helt klart snyd, og nok mest af alt årsag til sejren i verdensmesterskabet i D22 sejlads. Men indtil der foreligger revanchemulighed må Torben og hans gast, den særdeles sejlkyndige trimekspert med navnet Peter, kåres som intet mindre end verdensmestre. Trods et umådeligt kompetent og konkurrencedygtigt felt på 5 særligt klassificerede D22'er. Det er virkelig en prestigesag at få lov til at deltage, en enkelt af deltagerne, Jan D143 Julia havde sejlet 250 sm bare for at være med, - vel at mærke bare på udturen. Fik I den all4e I D22'ere som synes bare 100sm er langt...!!! :-) Jan's hjemtur kan følges på endomondo.dk og han er nået til Grenå på andendagen i skrivende stund efter at første distance gik fra Bjørnø til Strib.

Nåh ja, og så var D37 Pegasus' afgang fra Bjørnø ret så spektakulær for de nykårede verdensmestre. Ikke nok med at skipper på et tidspunkt af dagen havde taget en slags dans med påhængsmotoren, som dog påhængsmotoren vandt idet skipper Torben kom til at ligge nederst med påhængsmotoren bekvemt og ubeskadiget ovenpå, næh gasten Peter på verdensmesterbåden udførte i tillæg en slags opførsel som helt sikkert var forårsaget at beruselsen over at være blevet verdensmester og ikke beruselse af andre årsager. Og så må jeg nok korrigere at det ikke var D30, hun kan findes i fartøjsoversigten), men derimod D21 Kathrine, der deltog , sejlet af Hans Christian Tofte og gast (lige nu har jeg sgu glemt dit navn, undskyld mange gange. den med Johannesgade i Vejle og så Fredericia på grund af kæresten og alle de andre ting, har jeg til gengæld ikke glemt).

Alt i alt var vi jo D160 Cille, D21 Kathrine, D37 Pegasus, D143 Julia og D40 Lykkedragen. 5 både. Flot, men alligevel mindre end de 7 både, der var tilmeldt. 1 havde meldt afbud, men den sidste ikke lod høre fra sig (mig bekendt). Kom igen..

Og forresten kan jeg bekræfte at arrangementet var helt i særklasse i top. Cheese og Chong (alias Nick og Kim) havde i den grad lagt festmenuen an på sejlere, hvis appetit efter sejlads er udpræget maskulin. En udsøgt farvesammensat salat bestående af rødbeder og rucola i rødt og grønt modspil satte en æstetisk finish på menuen, der udover de rigelige mængder flæskesteg og lammekøller var garneret med kartofler med eller uden pesto. Hold da op det var fuldbragt. Kun en enkelt indfødt gæst senere på aftenen fandt lejlighed til at kalde en nyserveret irsk kaffe for en skod-drink, men det var nu nok mest fordi der ved et uheld var landet et cigaretskod i drink'en. Det er uvist om cigaretskoddet var hjemmerullet eller med eller uden såkaldt urtekram, hvilket skulle være udtryk for rygbart et tilsætningsstof af planteriget. Det er endvidere uvist hvorledes cigaretskoddet var landet der.

Nå men jeg skriver lige lidt om min egen tur, ellers fortaber jeg mig i andre beretninger, jeg tror sagtens jeg kunne skrive et par bøger om alle observationerne på turen, men jeg stopper lige her for nuværende...

Jeg tog afsted fredag aften kl 21. Jeg havde provianteret rigeligt forinden, så det var ikke mad der manglede. Kartofler, råkost, svinekoteletter, pølser, rugbrød, makrel i tomat, mayo, ristede løg, flutes, blå ost, 12 carl special, drikkevand, 10 stk frugt, tykmælk, müesli og mere.. Vejrudsigten så fornuftig ud, så jeg var lidt angst for for lidt vind, og det var der da også, så efter 5 timer havde jeg rundet Trelde næs og jeg havde ikke lyst til at sejle natsejlads i træt tilstand gennem tragten og Fredericia/Middelfart. Så jeg kastede krogen, tog et par timers søvn og stod op igen og sejlede videre kl ca 5. Så gik det ellers stille og roligt dernedad en dejlig tidlig morgen.

Omkring Assens/Bågø opstod en lille krise fordi jeg røg ind i en mørk sky, som ikke lignede en byge, og som gav både regn og stærk blæst med kraftige pust. Og jeg indrømmer at jeg er en kylling, så jeg overvejede faktisk at sejle ind til Assens og så kalde det min deltagelse i D22 verdensmesterskabet 2011. Men vejret og den skamfulde oplevelse det ville have været ikke at møde frem hjalp mig, uvejret drev over og jeg overbeviste mig om at det trods alt kun var en byge og at det nok passede meget godt med vejrudsigten.

Så det gik stille og roligt dernedad, jeg rundede Torø rev, Helnæs og ikke så meget senere havde jeg landkending på Lyø. Så blev jeg lidt mere afhængig af søkort, for navigation mellem øerne her kræver lidt mere end hidtidig distance. Jeg bruger kun elektroniske søkort hvilket jeg indrømmer er dårligt sømandsskab og specielt min 12 volt strømforsyning til min HTC Desire, hvor søkortene fra KMS ligger tilgængelige i et gratis program ved navn OruxMaps er tilsyneladende ustabil og leverer ikke den strøm som HTC'en kræver. Det betød at jeg kun sporadisk havde adgang til kort, og det betød også at ikke hele min rute er at finde på endomondo.dk hverken ud eller hjem, men jeg fandt dog vej uden problemer.

Bedst som jeg orienterer mig om hvor de andre sejlere placerer sig får jeg øje på en lille mørk sejlbåd som sejler tæt på Knolden, som er en knold, der ligger lidt vest for Fåborg. Og det viser sig at være D21 Kathrine, som jeg lige hilser på inden de elegant overhaler mig. Men så sejler jeg jo bare bagefter, og så slipper jeg helt for søkort. Jeg kan heller ikke huske indsejlingen til Bjørnø havn men det fik jeg også med. Så jeg pakker sejl ned, får mig lige en gang skidning i spanden (nej nej ikke af angst, men for at få en indsejling, der er præget af kontrol over alle elementer og legemsdele). Og det lykkes da helt fint. Det viser sig at jeg er sidst ankomne deltager, så det flotte syn af 5 drabanter er komplet.

Jeg skynder mig til hjemturen. For efter festmiddagen og D37's afsked ca. midnat gik jeg til køjs i håb om at kunne lægge fra tidligt. Jeg satte ikke noget vækkeur, og det viste sig at være helt unødvendigt, for vinden viste sig at have en retning som gjorde at alle 5 drabanter lå meget uroligt. Enhver der har ligget for anker ved hvordan det er lægge sig til at sove i herligt blikstille og så blive vækket af et enkelt kluk kluk, som hurtigt udvikler sig til at båden rokker ukontrollabelt frem og tilbage/fra side til side og alle mulige skrabelyde opg slag fra reb og wirer mod masten gør at man ikke kan sove. Når dertil kommer at alle bådene var fortøjet mod kun to pæle agter og derfor gav nogle ryk en gang imellem så hjalp det ikke på søvnen. I hvert fald stod jeg op kl godt 4 og begyndte at gøre mig klar til afgang. Heldigvis skulle Hans Christians gast (som jeg fortsat ikke kan huske navnet på, undskyld igen) op og tisse, så tusind tak for hjælpen med at gøre Cille fast til Julia, så jeg kunne slippe ud. Og forresten var jeg ikke helt vågen for jeg kunne ikke starte min motor, hvilket altså var fordi jeg havde glemt at afsikre dødemandsknappen, ups. Men min hjerne var ikke helt startet heller.

Afsted gik det, genopladet med strøm på batteriet og masser af proviant fortsat. Vinden var sydøstlig, fuldkommen perfekt. Helt uset perfekt i virkeligheden, for jeg kunne sejle for sejl hele vejen hjem. Og det gik formidabelt, jeg er ikke nogen stor sejler men alligevel var jeg hjemme og i havn kl lige godt 18.20. Altså godt 13 timer. Uden jeg havde kørt motor andet end nogle få meter i havnen på Bjørnø og så de sidste få sømil ind i Vejle havn. Og det var udelukkende fordi der lige passerede en byge med nogle kraftige pust, som gjorde at jeg måtte have genuaen ned. Derefter orkede jeg ikke at sætte fokken, endsige at sejle hjem bare for storsejl. Så jeg pakkede sammen og tøffede ind for motor.

Fuldkommen dødtræt, nærmest groggy af mangel på søvn, sulten som en sømand, jeg havde spist 4 bananer, et æble, en pære og så et antal kolde kogte kartofter. Så den stod på nødtørftig oprydning, lidt tykmælt med müesli som stillede den værste sult og så ellers hjem. Jeg slap for at cykle hjem på den berømte foldecykel i agterrummet, da konen generøst tilbød at hente mig i regnvejret og dertil kom at der var mad til overs fra aftensmaden. Det lå godt i maven. Og følelsen af at køre bil efter 60 sømil i en D22 er uforlignelig. Det er en helt anderledes fornemmelse.

Nå men så var det ellers et bad, som føltes som tusinde kvindehænder der samtidigt kærtegnede min krop, og ikke nok med det, - alle kvinderne fulgte med ind i sengen hvor de smøg sig om mig mens jeg sov. Ja ja, jeg ved godt det ikke passer, men følelsen af både et bad og en blød seng er helt sammenlignelig med min beskrivelse af de tusinde kvindehænder.

Tak for turen. Min personlige udfordring har været den (relativt lange) single hand tur, som forløb uden dramatik ud over hvad man altid oplever på vandet i form af humørskift der følger vejret. Og sikke meget jeg ikke har skrevet om...Beklager, men nu må dette indlæg altså ikke blive længere. Punktum.

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post290

Bjørnø

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Tue, June 14, 2011 22:38:55

Herfra skal lyde tak til de der mødte op på den lille ø i øhavet. Tak for humør, kloge ord, udsigt til mange agterspejl, og tak til Ole for alt det pc arbejde det kræver at samles. Stor beundring over Jan der trodser afstand og elementer og kommer med en tur på 240 sømil, under kølen. Dette gjorde ham også til en værdig vinder af "pokalen".

Det var bare super hyggeligt at se jer, super fedt med blandingen af, high performance sejler snak, og high performance hygge i teltet.

Så var det til gængæld rå strengt at i allesammen snød i sejlladsen, jeg har endnu ikke opdaget hvordan, men i må have snydt med den fart i havde på. Har mange billeder, i hovedet, af veltilfredse glade sejler ansigter, der glider forbi stor smilende. Pirater.

Glæder mig til at se jer igen. God vind til alle...

Ps. vi var så demoraliseret, efter kapsejlladsen at vi gik for motor fireogenhalv time ud af seks, på vej hjem. Med vinden lige i snuden. Nej vi var bare trætte og ville hjem.

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post289

Bjørnø 2011

Drabant 22 træf 2011Posted by Torben Jørgensen D37 Tue, June 14, 2011 20:02:06

Tak for kaffe det var et godt arrangement Nick og Jay/Cheese and Chong alias Nick og Kim.

Pegasus´s besætning bestod af undertegnet og min fuldbefaren gast Peter. Vi havde en god tur fra Sønderborg hvor vi havde alt oppe på alle måder. Startede ud med en fok. Den fik vi dog hurtigt pillet ned da vinden ikke var så kraftig som udmeldt på DMI og retningen var også til vores fordel. Så vi startede med agten fra tværs. Da vi kom hen til Kegnæs fik vi vinden lige i røven. Vi valgte at spile genuaen ned mod pøls rev. Det vi skulle over mod Bjørnø satte vi spileren istedet.Der kom med jævne mellemrum regn byer ind fra vest. Der kom en som så noget gusten ud. Så vi pillede den ned efter en times drift. Vindretningen havde også ændret sig lidt så den stod alligevel tvivlsomt på det tidspunkt.

Ved ankomst bliv vi modtaget af Nick og Kim i højt humør. Faktisk præcis da vi gik på land ændrede vejret sig til fuld sol og fuldstændig vindstille.

Nick og Kim viste os rundt på øen hvor vi skulle være. Der er opstillet en indianer telt på EPO som dannede ramme for det hyggelige. Hyggen var fantastisk. Efter den korte rundtur gik vi tilbage til bådene for at se om der var kommet flere. Det var der desværre ikke. Men vi havde ikke stået ret længe på "broen" før der dukkede en mindre båd op oppe på nordsiden af Bjørnø. Frem med kikkert. Og jo - det var D30. Vild jubel. Ganske kort efter kom en til - denne gang D40.

Alt i alt mødte 5 D22´er op til dette hyggelige stævne.

Aftenen gik med bespisning oppe i teltet med hvad man nu havde med.

Efter en god nat søvn stod den på Bjørnø rundt "Hygge kapsejlads". Tiden op til afgang blev brugt til lidt vægtoptimering. Motoren blev taget af og alt drikke vare og 10 liter benzin blev lagt på land og lugen. Lugen blev kun taget af fordi den er af på billedet som præger Drabant22.dk´s forside. Der er en stolt arv som skal vedligeholdes mht. til Pegasus. Det var dog ikke helt uden protester. Det var snyd osv. Men det var en del af den psykologiske krig der gik op til start. :)

Jeg kan kun sige at arven blev respekteret. Pegasus kom ind på - ja, det jeg vil kalde en solid førsteplads. Det var så håne afsnittet. :)

Aftenen stod på den annoncerede jordovns tilberedt mad som bestod af flæskestege og lammekøller. TAK FOR KAFFE det var godt. Bare det var turen værd. 8 mand spiste stort set op. 8 Kg. kød ca. Se igen billeder neden for.

Pegasus, Peter og jeg blev enige om at tage en nat sejlads hjem. 7 timer senere havde vi tilbagelagt 34.6 sømil på 6timer og 56 minutter. 4.9 knob average og 7.8 knob max.

Igen tak for en rigtig god oplevelse. Skal hilse fra min konge gast Peter.

Hilsen
Torben og Peter.

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post288

10 - 9 - 8 - 7....go

Drabant 22 træf 2011Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Sat, June 04, 2011 10:19:08

Mere spændende end at skyde en raket af ved Bornholm. Men det er på søndag (pinsesøndag) og nedtællingen er begyndt. Vejrudsigten ser fornem ud, og drabant 22'erne danser på vandet om en uge. Arrangementet er her: http://blog.drabant22.dk/#post278

Vel mødt..

  • Comments(10)//blog.drabant22.dk/#post286

Final call!!

Drabant 22 træf 2011Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, May 29, 2011 22:31:59

for deltagelse i verdensmesterskabet i D22-sejlads på Bjørnø er nu!!! Nåh ja, og så er det sådan set bare et hyggestævne, se programmet via linket på www.drabant22.dk's forside (eller her). Men alligevel.

Tilmelding kan ske ved at skrive i kommentarfeltet her, eller ved en mail til administrator@drabant22.dk.

Det kan nås endnu, der er hele 7 tilmeldte både, men endnu flere vil gøre oplevelsen endnu større.

Jeg kan bevidne at det er en helt særlig oplevelse at opleve sin egen D22 i selskab med sine kloner, som alle er næsten identiske, men som alligevel er anderledes.

Det er lidt ligesom enæggede tvillinger, man bliver lidt forvirret, men også lidt beruset over ligheden.

Vel mødt..

Og forresten, - jeg regner med at tage afsted fredag sidst på dagen, det giver lidt ekstra elastik. Det afhænger af vejret, naturligvis.

Min position skulle gerne kunne aflæses på www.endomondo.dk, hvis jeg ellers ikke er udgået for strøm eller på anden vis har glemt noget. Jeg skulle være registreret under oem@live.dk. Hvis der er andre der logger positionen f.eks. på endomondo.dk, så kan vi jo evt tracke hinanden..?

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post284

Træf

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Mon, May 23, 2011 19:59:45

Hej Ole. Ja jeg skriver til dig her, da jeg ikke kan sende til administrator.

Jeg ville bare lige cleare et par ting. Jeg regner med at Kim og jeg handler ind til fest middag, og frisk morgenbrød til dagen efter, ost honning osv.

Så lige et spørgsmål, er det ikke bare en bøje af tilfældig herkomst vi skal bruge til race.

Jeg har lidt bøvl med t-shirts, men prøver.

Glæder mig stort. God vind

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post283

Træf

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Mon, May 23, 2011 19:35:26

Det ser jo rigtig godt ud, med tilmeldingen til vores hygge pinse.

Bjørnø venter os og glæder sig til vores besøg.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post282

Pinsetræf 12. juni 2011.

Drabant 22 træf 2011Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, April 03, 2011 00:31:37

Vi har nu haft en periode, hvor geografien og opslutningen er afprøvet, så nu må det briste eller bære. Det foreløbige program for træf 2011 ser ud som nedenstående. Forslag, indspark, kommentarer, ændringer til arrangementet modtages fortsat.

De foreløbige tilmeldinger ud fra facebook, mails og bloggen er 6 både i alt:

Brian Egon Jensen, D194 Hovsa, ? deltagere
Hans Chr. Tofte, D21 Cathrine, 3 deltagere
Jan Holst, D143 Julia, 1 deltager
Nick Steffensen, D160 Cille, 2 deltagere
Torben Jørgensen, D137 Pegasus, 2 deltagere - afmeldt 08.06.2011
Jens Møller Jensen, D144 Toto, antal deltagere ukendt
Ole Mikkelsen, D40 Lykkedragen, 1 deltager

Onsdag, den 08.06.2011 (ca kl. 21.15)
Torben Jørgensen har desværre dd måttet melde fra da han er kommet på penicillin-kur efter et tandlægebesøg. Ærgerligt, men sådan er det jo. God bedring.

Jeg kan se på www.endomondo.dk at D143 Julia med Jan ved roret allerede er nået fra Hvalpsund til et sted midt mellem Hals og Grenå. Hvis samme hastighed fortsættes er D143 Julia fremme før lørdag..

Tirsdag, den 07.06.2011
Jo jo, var lige nede og checke Lykkedragen, hun er (næsten) klar, mangler bare proviant og en ekstra benzindunk måske. Vejret ser fornuftigt ud for os nordfra, Jyllandssiden, vestenvind fredag, lørdag noget skiftende, men mon ikke det går, selv om det ligner søndenvind på et tidspunkt. Det allermest fantastiske kunne blive mandag, hvor der lige nu er vind fra sydvest. Det kunne være ultrakonge..

I spændt glæde...Ses/Ole

Søndag, den 05.06.2011
Så er deltagerlisten vist ved at være endelig, bestående af ovenstående med justeret deltagerantal, - måske lidt flere, måske lidt færre. Vejrudsigten siger VNV, svag til jævn, mulighed for regnbyger (mulighed!) . Samlet set lyder det flot, os der kommer mere eller mindre nordfra kan komme frem i ren champagnesejlads (måske). Og hjemturen kan (nogen af os) håbe på kan klares uden vinden drejer alt for meget i nord.

Jeg tror det bliver rigtigt sejlervejr for D22'ere.

Bedst som jeg skriver dette, konstaterer jeg at Jesper Laursen har meldt sig som 'måske deltager', med den kommentar der ses på Facebook:-). Vel mødt i givet fald.

Onsdag, den 01.06.2011
Vejrudsigten er usikker, men læs lige her, - '..sol så langt øjet rækker..', mindst indtil fredag lige inden pinsen og som der står '..resten af ugen..' (altså næste uge). Det tyder på et formidabelt træf med en fantastisk mulighed for at gøre ud- og hjemtur til en perfekt sejloplevelse. Lad os håbe det holder... :-)

Søndag, den 29.05.2011
Vi kan godt nå de sidste tilmeldinger. Men skynd dig..!

Der er endnu knap 14 dage tilbage og nedtællingen sættes i gang. Vejrguderne er lidt utilregnelige, men her står der at det bliver 'sommerligt', uden garanti før højsommer og med lidt risiko for regnbyger osv. Ok, men tjahhh.. I næste uge ser det ellers fint ud, så hvis det holder bare en uge frem er det perfekt. Det bli'r det tror jeg, pinsen skal bare være solfyldt for at det er en rigtig pinse.

Det er verdensmesterskabet i D22-sejlads på Bjørnø, Sydfyn det gælder!!! Ses...

Fredag, den 20.05.2011
Så er der 7 deltagere på facebook, svarende til 6 både. Brian Egon Jensen, som vi lige nåede at hilse på sidste år på Samsø er tilmeldt. Godt gået. Og dermed er vi oppe på 7 deltagende elegante velsejlede D22'ere på Bjørnø. Det bliver et flot syn. Der er fortsat 2 'måske tilmeldte' herudover, status for disse, - hhv Jesper R Hansen og Sylvester Holm er ukendt. Og der er også fortsat 29 der ikke har svaret endnu, - heraf dog en del som ikke længere har D22. Der er plads til flere.

Det bliver godt, - kun håber vi på vejrgudernes gunst også.

Mandag, den 16.05.2011
Det var godt nok et afbud, men alligevel dejligt at høre fra D28 Tumle og Kirsten og Poul Bødskov, som deltog på Samsø efter en lang sejltur hjemmefra sidste år. Kirsten og Poul har desværre ikke praktisk mulighed for at deltage, men hilser alle i en mail jeg har fået. Tak for det og tak for sidst smiley Ses derude..

Søndag, den 15.05.2011
Der er 4 uger til major event i 2011, Drabant 22 træffet på Bjørnø. Tilmeldingerne er stabile men der er flere pladser ledige. Vi er lidt følsomme overfor frameldinger. Det kan nås endnu, det er sejlturen til og fra, kombineret med et ophold på Bjørnø blandt ligesindede eventyrere, der gør en D22-ejer til en virkelig D22 ejer. Der er fortsat mange der mangler at melde fra eller til, så vi kan blive flere endnu. Vejrliget i pinsen er naturligvis den endelige spiller, men hvorfor skulle vejret ikke være med os smiley?

Lørdag, den 30.04.2011
Så er vi oppe på 3 'måske tilmeldte' på facebook (Martin Kjær, D51 Luna har jeg fraregnet, da han har meldt fra). Jesper R Hansen, som jeg kan se er fra Åbenrå eller i hvert fald Sønderjylland er kommet med. Desværre ved jeg bare ikke om det er som gast eller det er med en D22 og i givet fald hvilken. Det kan da ikke passe med D127 Puller, vel? Men velkommen, - som måske'er :-).

Torsdag, den 28.04.2011
Så kom Hans Chr Tofte på banen med en tilmelding af D21 Cathrine og besætning. Sådan. Og det betyder jo at vi nu er oppe på 6 flotte drabant 22'ere til stævnet på Bjørnø. På facebook er der fortsat 35, der ikke har svaret, og der er to 'måske'er, så flere kan endnu melde sig, både der, via mail til administrator@drabant22.dk eller herunder, direkte i denne blog. Foreløbigt ser det solidt ud, selv om vi endnu ikke er oppe på de 10-12 tilmeldte både fra sidste år. Det kan nås endnu. Kom frit frem.

Torsdag, den 14.04.2011
Tjohhh..., der er 6 tilmeldte iht facebook. Det dækker ovenstående 5 både. Derudover er der 3 måske'er, hhv. Martin Kjær, D51 Luna, som dog samtidig er sat til salg, Jesper Laursen, D191 Marie og Sylvester Holm (jeg kan ikke finde sejlnummeret, beklager). Der er fortsat 40 der ikke har svaret. Vi ses.

Fredag, den 08.04.2011
Så er der sendt invitationer ud til facebook-gruppen (59 medlemmer) og sendt mails ud til 69 e-mail adresser. Forhåbentligt er de ikke alle overlappende. Har fået mellem 5 og 10 invalide adresser retur allerede. Så nu bliver det spændende at følge hvem der er hurtigst på aftrækkeren. Der er som bekendt begrænsede pladser i havnen :-) Først til mole får først malet, siger man jo.. (ha ha, very funny).

Tirsdag, den 05.04.2011
Der er lidt stille med tilmeldingerne, er der ikke? Kom frit frem. Det er nu.

I kommende weekend gi'r jeg den hele armen med facebook og mit samlede e-mail register. Så får jeg i hvert fald et antal e-mails retur, det er jeg sikker på. Der er utrolig dynamik i Drabant 22-ejeres email-adresser.

Søndag, den 03.04.2011:

Naturligvis kan ting ændres eller ændre sig. Hvad ellers. Vinden kan jo også skifte retning. Men kursen er fast. Træffet vil blive afholdt. I Pinsen.

Jeg opdaterer denne blog med tilmeldinger løbende. Det gælder også frameldinger naturligvis, så listen kan være 100% opdateret. Planen er så at jeg næste weekend bruger facebook-gruppens medlemmer og mine e-mailadresser til at spamme alle de D22-kontakter jeg har fået gennem tiden.

Så er det nu!!

  • Comments(6)//blog.drabant22.dk/#post278

Bjørnø eller hvor.

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Sat, April 02, 2011 02:03:11

Hej sejlere..

Pinsen nærmer sig, hvad gør vi ? Jeg er klar til hvad som helst, hvor som helst. Men ender det med Bjørnø, vil jeg rigtig gerne snart vide det, da jeg skal aftale det med de indfødte. Er der en der har en anden ide, så kom frem, jeg giver gerne en hånd. Syntes bare at vi skal finde ud af et eller andet. God vind...

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post277

Træf 2011

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Thu, March 17, 2011 21:02:13
Hej igen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide om der er andre foreslag, end Bjørnø. Personligt er jeg med på hvad som helst, men beslutter vi os for Bjørnø, skal jeg have arrangeret det med de lokale, derovre. Der er ikke panik på, men i løbet af en 14 dages tid, er jeg nok nød til at give dem besked. God vind til alle....

  • Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post273

Hva' s'der

Drabant 22 træf 2011Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, March 13, 2011 20:44:21

Er I ved at være klar? For det er jeg, som det ses:-)

Skal lige hente sejlene, hynderne og have køleboksen installeret. Så er vi klar. Bundmaling springer vi over (men læg mærke til at isen altså har krattet lidt i bundmalingen under vandliniestriben. Ufff!! )

Masten blev sat uden mastekran, vippet op agten fra, men jeg var nødt til at have et par hjælpere til. Og det var ikke helt så let som jeg havde regnet med. F.eks. fik vantskruerne til begge bagerste undervante lidt bøjninger fordi de havde drejet sig rundt så de var kommet i bekneb om sig selv. Man skal være mindst to, alene tror jeg ikke på man kan gøre det uden for stor risiko. Man kan gøre det alene, hvis man har en mastekran til hjælp.

Men ellers: Masten lægges ned så mastefoden flugter med mastestøtten. Derefter fastgøres (med rimeligt slæk) begge ydervante, begge bagerste undervante og agterstag. Forstaget lægges klar i front. Dernæst fastgøres mastefod i mastestøtten og man vipper opad indtil forstag kan fastgøres. Det kritiske er at masten er tung indtil den er over ca 45 grader opretstående. Den/de der vipper masten op holder i linen til agterstagsstrammer, så der ikke risikeres 'overbance' fremad. Det var en udfordring at holde alle liner, fald, wirer osv. fri af hinanden. Det må kunne gøres bedre.

Fidusen er at masten har fat 5 steder når den er opretstående, kun forstag mangler for at være sikret. Jeg er klogere nu end jeg var inden operationen:-)

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post271

Havnen på Bjørnø

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Wed, March 09, 2011 16:30:18
Her er lidt af havnen på Bjørnø...

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post270

Bjørnø

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Wed, March 09, 2011 16:18:26
Lige et par snapshots fra Bjørnø. Jeg prøver om jeg kan finde nogle af havnen.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post269

Træf

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Sat, March 05, 2011 20:54:17
Jeg syntes at vi hyggede os så bravt, På Samsø, sidste år, og nu begynder det for alvor at trække igen. Så jeg undrer om nogen har tanker i den forbindelse. Jeg kunne måske skaffe en base, på Bjørnø, i det sydfynske. Måske andre har ideer, det må være ved at være tid at stikke hovederne sammen. God vind. Nick d160

  • Comments(13)//blog.drabant22.dk/#post267