Drabant 22 blog

Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

Lav-pris gør-det-selv Lazy-Jack til D22

RigPosted by Jens Møller Jensen - D144 Toto Sun, March 11, 2012 21:15:33
Ohøj!

Jeg har sat mig for at lave en Lazy-Jack til D144. Og så gik der sport i at finde ud af hvad det egentlig kan koste at lave sådan én, og hvordan det kan gøres. Det er der kommet en skræddersyet sag ud af, til under 200 kr.!

Jeg har kigget mig omkring og læst mig igennem hvad andre i ind- og udland har gjort af erfaringer. Og hvis man så kombinerer det hele - incl. noget har fra siderne - så bliver det ganske enkelt og ganske billigt og let!

Første erkendelse er, at det ikke er nødvendigt at have blokke i Jacken; der er ikke noget i en Lazy-Jack der skal arbejde under belastning, så de blokke man oftest ser imellem de enkelte sektioner er ikke nødvendige. De er stattes derfor af kovser - jeg har brugt hvide nylon-kovse for at gøre dem så usynlige som muligt.

Næste erkendelse er, at én blok nok er god at have, nemlig i Lazy-nedhaleren - se tegning. Den er udelukkende nødvendig fordi jeg har valgt kun at have én fælles nedhaler i stedet for en til hver side. Det bliver Lazy'en hverken dyrere eller billigere af, for man sparer en cleat, som koster det samme som en blok.

Endnu en erkendelse er, at blokke formentlig heller ikke er nødvendige i toppen - her kan et par velvalgte bøjler monteret tæt ved masten på undersiden af Salingshornene gøre det. En anden god - bedre? - løsning er en foret lineløber på hver side af masten under salingshornene.

Voila, nu kan vi lave en god og billig Lazy-Jack :-)

Jeg vedhæfter en tekning og en materialeliste. Jeg har bestræbt mig på at finde goe men billige materialer og mest muligt usynlige løsninger. Jeg er helt sikker på, at det kan gøres bedre hvis man vil, men foreløbigt skal denne løsning prøves :-)

Mvh. Jens, D144




  • Comments(5)//blog.drabant22.dk/#post326

D144 Toto nu med kickenstrap

RigPosted by Jens Møller Jensen - D144 Toto Thu, July 28, 2011 00:34:37
Så blev den prøvet på fjorden, gjorden den nye kickenstrap. Og den virker! :-) Jeg har på Pers gode forslag vendt den om, så frølåret sidder under bommen. Havde en rigtig fin tur hele dagen, kun var der ikke så megen vind som jeg godt kunne ha' tænkt mig, men den kommer næste gang.
I fald nogen skulle være interesseret har jeg lavet et par belastningskurver. Jeg skrev tidligere, at strappens vinkel ikke var så vigtig, når blot fæstepunktet på bommen kom langt nok ud - det er ikke rigtigt! 45 grader, en ligebenet trekant altså, ER det rigtige; både større og mindre vinkel giver større belastning. Beregningen er i øvrigt - selvfølgelig - lidt forsimplet og aldeles uden ansvar!!
Mvh. Jens

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post305

beslag til kickingstrap - igen...

RigPosted by Jens Møller Jensen - D144 Toto Wed, July 20, 2011 23:33:27
Hej Per,

tak for billeder og gode råd. Nød lærer osv... Jeg har faktisk fundet et bombeslag fra Holt-Allen som lige er hvad jeg ønsker mig, det er egentlig en bøjle som formes efter bommen og som sidder med fire skruer. 75 kr. hos Watski. Og inden jeg var kommet så langt var jeg gået i gang med at lave beslag selv, og nåede at lave et til mastefoden. Jeg satte mig til at regne lidt på belastningerne afhængig af fæstepunkternes afstand til bom hhv. mast, og det er klart en fordel at få monteringspunktet på masten så lavt som muligt, altså helt nede i mastefoden; til gengæld er placeringen på bommen knapt så vigtig, når blot afstanden til masten er mindst den samme som den op til bommen. Hvis nogen har lyst til belastningskurver er de på lager. Det hjemmelavede beslag - rustfri A4 forstås - kan ses på billedet her under - man har vel været smededreng engang...

Mvh. Jens



  • Comments(5)//blog.drabant22.dk/#post304

Kicking strap

RigPosted by Per Nielsen D112 Thu, July 07, 2011 08:22:59

Her er et par billeder af "Krabat"s kicking strap.

Og vær lige opmærksom på, at "Krabat" også har rullebom - aldrig brugt som sådan, og hhv. kick'en og storskødet sidder i vejen. Storskødet kan flyttes ud på nokken, men kick'en kan ikke bruges under rebning, og så er en del af meningen af rebningen gået fløjten.

Håber, at billderne er gode som illustration.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post300

Bombeslag til kickenstrap

RigPosted by Jens Møller Jensen - D144 Toto Wed, July 06, 2011 23:38:54
Hej Ben og Per,

tak for gode råd og konstruktive vink - jeg har fundet den :-) !! Lidt søgen i diverse kataloger afslørede den eftertrgtede dims i "Bådfolkets Indkøbsguide", nemlig en "bomslæde til hulkehl". Jeg vedhæfter et temmelig elendigt foto fra kataloget. Det er den i midten jeg skal have fat i.

Mvh. Jens, D144 Toto

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post299

Bombeslag til kickenstrap

RigPosted by Jens Møller Jensen - D144 Toto Wed, July 06, 2011 10:37:23

Hej!

På D144 Toto har jeg en Proctor-K rullebom uden kickingstrap - jeg bruger den imidlertid som helt almindelig bom, og skal selvfølgelig ha' en kickingstrap på. Er der nogen der ved hvor man kan finde et passende beslag som kan skydes ind i bommens nederste hulkehl? Beslaget er et aflangt tværs let buet pladestykke med isvejset øje og en stilleskrue. Jeg har allerede storskødet fæstnet i sådan et, så det findes, men hvor??

Alternativet er selvfølgelig at skrue eller nitte et beslag på bommen uden videre, men jeg vil gerne holde ved det originale så langt som jeg med rimelighed kan.

mvh. Jens

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post298

Beslag på bom

RigPosted by Nikolaj Hänselt D30 Tue, May 03, 2011 20:07:26

Hej Drabant 22-folk

Vi anskaffede Emma (30) i forsommeren 2008. Dengang fik vi hende ’leveret’ uden visse beslag. Det kan vi i hvert fald konstatere nu ud fra en række huller på bommen.

Da vi ikke ved, hvilke beslag der mangler, vi vil meget gerne spørge dette forum. Se venligst billederne. Da der er tale om båd nr. 30 skal vi nok spørge blandt de ældre drabanter.

Billeder, forslag og navne på de manglende dele tages i mod med kyshånd!

Ligeledes vil vi gerne vide, hvor sådanne evt. stadig forhandles (og de behøver ikke at være originale, blot passe).

VH

Nikolaj/på vegne af Emmas besætning

  • Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post279

Mast uden mastekran

RigPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, October 31, 2010 21:54:37

Det var held i uheld. Men nu er det afprøvet. I lørdags ved 17-tiden nåede jeg lige ned til Lykkedragen for at rigge af og pille masten ned. Storsejl pakket ned, bom taget af, og begge undervante i begge sider demonteret. Så er der kun for- og agterstag samt de to ydervante at tage af ved mastekranen.

Sejle om til mastekranen, hvor der dog ligger en større ubemandet båd med dieselmotoren snurrende. Øv. Mastevognene har jeg ikke lige mønter til, så jeg returnerer til båden, hvor ejerne af den foranliggende båd er kommet tilbage. De spørger om jeg behøver hjælp, - 'kan een mand virkelig tage masten ned?', - hvilket jeg svarer ja til, for det har jeg da gjort før (så vidt jeg husker :-) ).

Da båden er placeret præcist ud for kranen smider jeg kortet i og trykker på 'ned'. Intet sker. Prøver igen, - intet sker igen. Så propper jeg et andet kort i og trykker start. Men hverken 'ned' eller 'op' reagerer. Trykker vist også på nødstop, men det er vist indtrådt før alligevel. Så er det at jeg undfanger en gammel ide om at tage masten ned uden kran, - altså bare ved at slække forstaget, - lade ydervante være totte og så sænke masten ved at bevæge mig langsomt agterover med den. Masten er jo ikke tungere end jeg kan bære den selv, ved jeg.

I det samme kommer de to sejlere tilbage fra den båd der lå foran, og de tilbyder generøst hjælp, idet de stirrer vantro på mit projekt. Jeg forsikrer dem om at masten ikke vejer mere end en mand kan bære den, hvilket de åbenlyst ikke tror på. Men de fastholder tilbuddet om hjælp, så to mand støtter masten, mens jeg løsner forstag. Derefter de to ydervante og vupti kan masten stille og roligt lægges ned agterover.

Jeg har lidt problemer med at slå/vrikke den bolt ud som masten er fastgjort med i mastestøtten, men det lykkes ved at vrikke lidt. Måske var masten drejet en anelse, det var jo faktisk blevet mørkt efterhånden. Det vil jeg evaluere på.

Alt i alt, - hvis masten er af samme type som min, dvs. med en bolt hvorom masten kan vippes bagtil i mastestøtten, så er der (næsten) ingen ben i at lægge masten ned selv (eller to mand).

Til foråret vil jeg prøve at sætte den op uden mastekran også. Og så tror jeg ydervante skal fastholdes på så det fikserer masten lidt mens man løsner forstag, og tilsvarende inden man rejser masten agtenfra. Så kan man holde masten fremad, via forstaget, som måske skal have et lille reb som forlænger, så man har frihed til at slække/stramme agterstag. Eller måske et langt reb fra agterstaget, så man kan holde i begge retninger, fortsat med ydervante nogenlunde stramme.

Sikke en lang historie, - men snip snap snude, nu er historien ude.

Ja altså bortset fra at jeg måtte pille windex og salingshorn af i bælgravende mørke. Og desuden surre fald og wirer godt til med mobiltelefonen som lommelampe. Det er ufatteligt besværligt at pille en split af i mørke. Og så egenhændigt bære masten på plads i masteskuret. Men der ligger den nu, mens Lykkedragen så kom tilbage på sin plads og ligner ikke rigtigt en båd mere.

I løbet af en 14 dages tid skulle jeg være oppe.

Jeg drømmer om næste forår.

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post238

Forstag

RigPosted by Jan Holst D143 Sat, October 16, 2010 20:08:40

Nu har jeg gået og været frygteligt misundelig på Nick og hans nye rulleforstag.

Så da jeg jo er en rigtig nordjysk fedterøv har jeg forsøgt at finde et billigt alternativ.

Jeg har i mange år kommet meget til Polen, som jo også er søsportsnation, og jeg tænkte at de måtte da have fundet en billig måde at lave rulleforstag på. Så jeg begyndte at blande mig i nogle polske sejlfora.

Der var der en der sendte mig et billede af et rulleforstag man kan anvende med eksisterende forsejl og forstag.

Man skal simpelthen bare afmontere sit forstag, evt korte det lidt op, og så sætte rullen på i bunden af forstaget, og svirvlen på i toppen af forstaget.

Så skulle et almindeligt sejl, med løjter og det hele, kunne sættes på forstaget. Derefter skulle det være muligt at rulle sit sejl på forstaget.

Jeg tror nu nok at det kan være lidt hårdt ved sejlet og der kan måske også være et problem med sejlet måske vil "shagge" lidt mere, da der jo ikke er en profil til at sikre at sejlet bliver holdt "fast" langs hele forliget.

På den anden side kan det sikkert fungere fint, hvis man ikke bruger rulleforstaget til at rebe forsejlet, men kun til at stryge det. Man har jo stadig sin genua 2 og stormfok der også kan bruges i dette rulleforstag.

Prisen er ca. 650 - 700 zl (1250 - 1350 kr) og man skal ikke have nyt forsejl (selv om de fleste Drabanter nok trænger til det) og man kan anvende sine mindre sejl, som alt andet lige nok sejler bedre end en rebet Genua 1.

Så jeg overvejer kraftigt at prøve et af disse rulleforstag.

Er der nogen der har erfaring med denne type rulleforstag?

Mvh Jan Holst

  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post237

Mere forstag

RigPosted by Nick Steffensen D160 Sun, September 19, 2010 11:11:19

I skal alle have tak for gode råd osv. Nu har vi besøgt sejlmageren på Rudkøbinghavn, og han har overbevist os om at vi skal have et Furlex rullestag, som på foto. 5300 kr inkl. montering. Der går 3 dage fra bestilling, til det sidder der. Så vi skal snart ud og sejle igen, fedt.

God vind til alle. Nick d160 Foresten mange tak for tilbudet fra Mads og resten af besætningen på d 55. Det kan sagtens blive aktuelt med en handel i løbet af vinteren. Altså noget med et sejl og nogle øl...

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post234

Forstag

RigPosted by Nick Steffensen D160 Wed, September 01, 2010 19:55:51
Lige et par fotos, af Cilles nye mastetop. Og så lige et spørgsmål? Er den, gaffa indhyldede wire med sjekel, et normalt hæfte for et forstag eller er der noget man bør vide om denne måde at gøre det på? Håber nogen har set noget lignende. På forhånd tak og god vind. Nick

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post231

Cille d160

RigPosted by Nick Steffensen D160 Sat, August 28, 2010 16:58:25

Ship ohøj, og hep hep.

Cille har fået mast og rig og sejl, igen. Så vi når at få sejlet det sydfynske tyndt

inden vinter. Jeg var ellers ved at blive nervøs ved tanken om at sæsonen var slut. Men takket være Jon fik vi mast og rig, og takket være Kenneth fik vi sejl. Så vi er glade.

Vi har dog en lille udfordring, vi forstår ikke vores forstag. Istedet for at være monteret, på masten ved et hul, som bagstaget er og som vanterne er, er der ligesom en løkke af stærk vire i toppen af masten. Som om man skal bruge et stag med sjekkel? i begge ender. Jeg skal nok lige putte et foto på en af dagene. Kender nogen af jer til et sådan forstag eller lignende.

God vind til alle. Nick d160

  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post229

mast

RigPosted by Hans Christian Tofte D21 Mon, May 03, 2010 13:25:57

Vi har et problem med hulkehlen, som "strammer" (ca. 1 mm) på et ca. et halvt meter langt stykke lige under salingen. Hvis sejlslæderne smøres med fedt eller lignende, kan man godt hale storsejlet op og ned. Men erfarne folk har oplevet situationer, hvor det var (livs-)vigtigt at sejlet nærmest kan falde ned af sig selv.

Har nogen et forslag til, hvordan problemt kan løses? Bliver man nødt til at fræse rillen op, eller kan den åbnes på anden vis?

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post193

at trække kabel eller reb igennem masten

RigPosted by Nick Steffensen D160 Wed, April 07, 2010 17:29:45
Vi skal have en lanterne i toppen af masten, og dermed have et kabel trukket igennem. Jeg har ofte hørt sejlere være tæt på panikkens rand, hvis et stykke tov eller andet var ved at smutte fra dem og forsvinde ind i masten. Og da jeg spurgte på havnen, hvordan andre klarede en gennemføring, så fik jeg historier og ti meter lange elektrikkerrør, som var nemme at styre igennem. Formentlig nemmere end at få de ti meter hjem fra byggemarked. Vi fik den, syntes vi selv, gode ide at bruge et almindeligt rensebånd, altså sådan et til at kører igennem afløbet i køkken vasken. Det tog os under fem min. så var den ledning igennem. God vind

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post186

Røstjern

RigPosted by Lars Berner D66 Mon, August 24, 2009 22:31:01
Halløj derude..

Jeg er den heldige ejer af D66 "chili" som allerede efter 3 måneders ejerskab, har levet fuldt op til mine bedste forhåbninger.

Jeg står nu i den situation hvor jeg har besluttet at udskifte et par af røstjernen da de efterhånenden har sluppet dækket en smule, og vandindtrængning demed kan delaminere! Værst er det at et af gevinene er knækket ifb. med afmontering, og dermed skal udskiftes.

Problemet er dog, at det ikke lige ser ud til, at være muligt, at finde røstjern med en afstand på 2 cm som er måltet mellem mine dækshuller. Er der nogen som har et godt bud på hvor jeg finder røstjern i de dimensioner?

På forhånd tak

Mvh
Lars Berner


  • Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post127

Conundrum

RigPosted by Ben Hall D25 Sun, August 23, 2009 21:43:43
Hello to all, and to all an apology in advance for not posting in Danish.


Of course I've been meaning to post for quite some time, but Ole has taken care of introductions and passed on my emails. Rini was involved in absentia- but no more.


We have a problem with our rig. Ole suggested contacting the former owner (Henry) with questions, which I have done, but alas with no reply. The basic facts are this:


- There has been an increase in friction on the jib halyard, which one can feel while raising or lowering the jib.

- The increased friction has been demonstrated by the near complete destruction of the block on which the halyard runs, at the top of the mast.

- The block has been destroyed AGAIN, and within the short time since we replaced it on Bornholm, which was early June of this season. We sailed all of last season and much of this season (april to june) without needing a replacement.

- The only changes we have made to the parts of the rig that might have impacted this has simply been to re-orient the backstay, however, no additional blocks or pulleys were added, and so no additional force should have been introduced into the system.


Right now the near-term remedy seems to be to relieve all back-stay tension while raising or lowering the jib, causing less friction from the forestay, which is causing the wear by pressing against both the block and the halyard. This is essentially okay, and we can work to remedy the problem by either replacing the block with a smaller diameter, or by adding a pin to the area just below the stay, above the block, to keep them from interfering. But any real changes will probably be left until after this season ends.


The real question or concern is what could have caused this? Should we be worried that our stays are stretching drastically? I wonder if we should shorten the length of the forestay (via the turnbuckle) to change the angle at which the stay leaves the top of the mast. Or perhaps reseat the mast to change the angle? Of course doing either of those could cause lee helm.


For illustration, and surely artistic appreciation, I'm attaching two pictures. The first is the setup while I am lifting the forestay out of place with my hand, the second is with the stay as it sits naturally, but with NO tension on the backstay:




Here's a third one just for fun, the feet are mine, Gilles, the proud co-owner is pictured below:



Any thoughts or suggestions would be much appreciated!


Thanks and hope to post more often,

ben


  • Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post126

Den passer

RigPosted by Nick Steffensen D160 Thu, July 16, 2009 01:22:38
Så lykkes det, ved hjælp fra en sejler ven, Torben. Cille har fået sin H-båd's mast placeret. Og den passer, jeg ved ikke hvordan den oprindelige mastefod ser ud på en H-båd, men den vi har lavet er måske lidt højere end den orginale, men det passer med vanter og stag. Selvfølgelig glemte vi lige en detaile, så vi sejler uden lanterne i år. God vind, nu ses vi på havet.

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post113

Endnu en tak

RigPosted by Nick Steffensen D160 Fri, June 19, 2009 21:40:26
Ja endnu engang viser det sig at dette her er et fedt forum. Og en tak til Mads Bruun Larsen, for advarslen. Det er så heldigt at der stadig sidder en del af det oprindelige beslag, et solidt stykke t-jern, som jeg, efter advarslen, vil inddrager i min træfod. Tak Mads. God vind Nick d160

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post104

Rigspænding

RigPosted by Per Nielsen D112 Fri, June 19, 2009 21:27:44

JEG MANGLER:

en beskrivelse af, hvor hårdt vant og stag skal/må/kan strammes. Der er garanteret en beskrivelse af det et eller andet sted, måske i en manual til båden eller anden form for beskrivelse, jeg har den bare ikke - og så vidt jeg kan se er der andre, der vil føle sig tryggere ved at have en vejledning

Den er heller ikke at finde i Brian Terps kompendier her på drabant22.dk, men der er mange andre spændende ting.

  • Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post103

Tak

RigPosted by Nick Steffensen D160 Fri, June 19, 2009 18:12:02

En tak til Per d112. Det var jo lige det vi ville hører, så vi fortsætter monteringen hvilket betyder at endnu en d122, vil komme i vandet i løbet af en uge. Og igen en tak til Ole, dit arbejde betyder at tingene kan lade sig gøre hurtigt. Skrev mit spørgsmål på blokken i morges og har allerede fået svar og kan fortsætte, arbejdet nu i aften. Fedt.

God vind og sommer til jer alle. Nick d160

  • Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post102
Next »