Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

Udstyr sælges

Køb & salgPosted by Nick Steffensen D160 Mon, December 26, 2011 11:34:53

Glædelig jul allesammen, og ønsket om en god sæson til alle i den komende sommer.

Jeg er nået der til at jeg jeg nok må erkende at det er, noget tvivlsomt om jeg får solgt Cille, da udbudet jo er svulmende, når det gældet d22'ere. Så selvom det smerter, så er jeg nød til at skille hende ad og sælge hende i stumper. Det betyder at jeg har følgende til salg: Sejl: Spieler som ny, storsejl af mærket RS og genua syet om til rullestag med sol film, begge i god stand, ekstra forsejl ikke syet om til rullestag samt en stormfog heller ikke syet om. Mast med rullebom, Furlex rullestag et år gammel. Motor: Mariner 4 takt, starter og kører som ny, med ekstra 12 l. tank. Gps kortplotter, geomap, med kort til hele dk, aldrig brugt. Auto pilot Simrad et år gammel. Slingre køkken på gas, Primus, med flaske og regulator. Samt hynder skuffer osv. Kontakt mig her eller gerne på min mail: nickngsteffensen@hotmail.com

God vind til alle...

• Comments(6)//blog.drabant22.dk/#post320

sæson slut

GenereltPosted by Nick Steffensen D160 Sat, November 12, 2011 12:31:48

Så er Cille tømt og klar til at få maten af i morgen, og så op i næste uge.

Det har været en våd og klam sæson, tilgengæld har den været lang. Jeg har fået sejlet over 2000 km i al slags vejr, også godt ind i mellem. Cille har aldrig været mere fit, ihvertfald i den tid jeg har haft hende, alligevel har der ikke været så meget som en henvendelse på mine salgs annoncer. Jeg fatter det ikke, verdens dejligste lille 22" nem håndterlig super billig og smuk. Måske nogen af jer kender en der kunne tænke sig at leje en Drabant, med forkøbsret, hele næste sæson, isåfald må i endelig formidle kontakt.

Rigtig god vinter til jer alle..... Nick d 160

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post314

d160 til salg

Køb & salgPosted by Nick Steffensen D160 Thu, October 06, 2011 13:40:59

Det er med vibrerende stemmebånd og sved i hænderne, at jeg må sælge det gode skib Cille.

Men hun er til salg for 25000 kr. Hun er måske ikke den hurtigste d22'er men hun er den dejligste lille skude. Hun er udstyret med helt nyt Furlex rullestag, nyere sejl, nyere 4 takt motor, mariner med strømudtag, helt ny gps kortplotter, slingrekøkken på gas, ny autopilot. Kort sagt kan man hoppe ombord og sejle når man har lyst.

Det er ikke fordi at jeg har tabt sejler lysten, men er ved at købe jordomsejleren, Blaatunge, og to både er en for meget, til min økonomi.

En tur kan sagtens arrangeres da hun er i vandet endnu.

Jeg kan kontaktes på mail: nickngsteffensen@hotmail.com eller her på siden eller tlf. 60645508.

God vind til jer alle. Nick d160cille

• Comments(8)//blog.drabant22.dk/#post313

d195

GenereltPosted by Nick Steffensen D160 Sun, July 17, 2011 10:49:30
På mit sommertogt mødte jeg, i Roskilde, d195 Putte. Hun bliver ejet af Johnny, som selvfølgelig er en flink fyr og som har alle de orginale papir på sit skib. Han har lovet at melde sig under vore faner. Lige et par fotos af Putte med skipper. God sommer og god vind.

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post303

Sommertogts hilsen

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Sun, July 10, 2011 17:30:10

Såmænd bare en sommer hilsen fra d160Cille, som lige har været en tur i skippers fødeby, Roskilde. Der fik Cille en ny ven, nemlig d195 Putte hvis skipper Johnny, har lovet at melde sig til vores loge. Nu ligger jeg i Lynæs sammen med ihvertfald to andre d22*ere, bla den med afsavet ruf. I morgen sejler jeg til sejrø og bliver et par dage pga vejrudsigter. God sommer og god vind til alle. Nick d160

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post302

Bjørnø

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Tue, June 14, 2011 22:38:55

Herfra skal lyde tak til de der mødte op på den lille ø i øhavet. Tak for humør, kloge ord, udsigt til mange agterspejl, og tak til Ole for alt det pc arbejde det kræver at samles. Stor beundring over Jan der trodser afstand og elementer og kommer med en tur på 240 sømil, under kølen. Dette gjorde ham også til en værdig vinder af "pokalen".

Det var bare super hyggeligt at se jer, super fedt med blandingen af, high performance sejler snak, og high performance hygge i teltet.

Så var det til gængæld rå strengt at i allesammen snød i sejlladsen, jeg har endnu ikke opdaget hvordan, men i må have snydt med den fart i havde på. Har mange billeder, i hovedet, af veltilfredse glade sejler ansigter, der glider forbi stor smilende. Pirater.

Glæder mig til at se jer igen. God vind til alle...

Ps. vi var så demoraliseret, efter kapsejlladsen at vi gik for motor fireogenhalv time ud af seks, på vej hjem. Med vinden lige i snuden. Nej vi var bare trætte og ville hjem.

• Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post289

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Mon, May 23, 2011 19:59:45

Hej Ole. Ja jeg skriver til dig her, da jeg ikke kan sende til administrator.

Jeg ville bare lige cleare et par ting. Jeg regner med at Kim og jeg handler ind til fest middag, og frisk morgenbrød til dagen efter, ost honning osv.

Så lige et spørgsmål, er det ikke bare en bøje af tilfældig herkomst vi skal bruge til race.

Jeg har lidt bøvl med t-shirts, men prøver.

Glæder mig stort. God vind

• Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post283

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Mon, May 23, 2011 19:35:26

Det ser jo rigtig godt ud, med tilmeldingen til vores hygge pinse.

Bjørnø venter os og glæder sig til vores besøg.

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post282

Bjørnø eller hvor.

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Sat, April 02, 2011 02:03:11

Hej sejlere..

Pinsen nærmer sig, hvad gør vi ? Jeg er klar til hvad som helst, hvor som helst. Men ender det med Bjørnø, vil jeg rigtig gerne snart vide det, da jeg skal aftale det med de indfødte. Er der en der har en anden ide, så kom frem, jeg giver gerne en hånd. Syntes bare at vi skal finde ud af et eller andet. God vind...

• Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post277

Lidt fra litteraturen.

GenereltPosted by Nick Steffensen D160 Sun, March 27, 2011 13:48:16
Så er det frem med luppen, hvis du vil se lidt skriveri, om vores båd. Har ingen scanner så det bliver ikke bedre. God vind...

• Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post276

Træf 2011

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Thu, March 17, 2011 21:02:13
Hej igen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide om der er andre foreslag, end Bjørnø. Personligt er jeg med på hvad som helst, men beslutter vi os for Bjørnø, skal jeg have arrangeret det med de lokale, derovre. Der er ikke panik på, men i løbet af en 14 dages tid, er jeg nok nød til at give dem besked. God vind til alle....

• Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post273

Havnen på Bjørnø

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Wed, March 09, 2011 16:30:18
Her er lidt af havnen på Bjørnø...

• Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post270

Bjørnø

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Wed, March 09, 2011 16:18:26
Lige et par snapshots fra Bjørnø. Jeg prøver om jeg kan finde nogle af havnen.

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post269

Drabant 22 træf 2011Posted by Nick Steffensen D160 Sat, March 05, 2011 20:54:17
Jeg syntes at vi hyggede os så bravt, På Samsø, sidste år, og nu begynder det for alvor at trække igen. Så jeg undrer om nogen har tanker i den forbindelse. Jeg kunne måske skaffe en base, på Bjørnø, i det sydfynske. Måske andre har ideer, det må være ved at være tid at stikke hovederne sammen. God vind. Nick d160

• Comments(13)//blog.drabant22.dk/#post267

Mere forstag

RigPosted by Nick Steffensen D160 Sun, September 19, 2010 11:11:19

I skal alle have tak for gode råd osv. Nu har vi besøgt sejlmageren på Rudkøbinghavn, og han har overbevist os om at vi skal have et Furlex rullestag, som på foto. 5300 kr inkl. montering. Der går 3 dage fra bestilling, til det sidder der. Så vi skal snart ud og sejle igen, fedt.

God vind til alle. Nick d160 Foresten mange tak for tilbudet fra Mads og resten af besætningen på d 55. Det kan sagtens blive aktuelt med en handel i løbet af vinteren. Altså noget med et sejl og nogle øl...

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post234

Rullestag

Køb & salgPosted by Nick Steffensen D160 Sat, September 04, 2010 10:15:52

Hej igen.

I erkendelse af at fordækket, på en d22* er lidt småt at arbejde på i hårdt vejr, har vi besluttet at anskaffe et rulle forstag. Så skulle nogen have et sådan til salg, vil vi gerne købe. Og hvis det viser sig at det ikke findes brugt, hvor anbefales det så at købe et nyt?

Skulle nogen have et ganske alm. forstag er vi også interreseret i det.

God vind til alle. Nick d160

• Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post233

Forstag

RigPosted by Nick Steffensen D160 Wed, September 01, 2010 19:55:51
Lige et par fotos, af Cilles nye mastetop. Og så lige et spørgsmål? Er den, gaffa indhyldede wire med sjekel, et normalt hæfte for et forstag eller er der noget man bør vide om denne måde at gøre det på? Håber nogen har set noget lignende. På forhånd tak og god vind. Nick

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post231

Cille d160

RigPosted by Nick Steffensen D160 Sat, August 28, 2010 16:58:25

Ship ohøj, og hep hep.

Cille har fået mast og rig og sejl, igen. Så vi når at få sejlet det sydfynske tyndt

inden vinter. Jeg var ellers ved at blive nervøs ved tanken om at sæsonen var slut. Men takket være Jon fik vi mast og rig, og takket være Kenneth fik vi sejl. Så vi er glade.

Vi har dog en lille udfordring, vi forstår ikke vores forstag. Istedet for at være monteret, på masten ved et hul, som bagstaget er og som vanterne er, er der ligesom en løkke af stærk vire i toppen af masten. Som om man skal bruge et stag med sjekkel? i begge ender. Jeg skal nok lige putte et foto på en af dagene. Kender nogen af jer til et sådan forstag eller lignende.

God vind til alle. Nick d160

• Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post229

Sommertogt

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Sun, July 18, 2010 12:08:43

Hej sømænd og søpiger, så er jeg just hjemvendt fra mit første sommertogt, med det gode skib Cille. Og hold da helt kæ.. for et togt.

Afsted fra Rudkøbing, i dejligt vejr, en let halvvind så jeg glider op langs med Langeland, med tid til at gå under dæk og lave kaffe osv. Og en følelse af at det her er livet, mig og Cille og havet, en masse marsvin i solskin.

Beslutter under vejs at mit første anker sted skal være Agersø, det passer nemlig med at jeg så kunne krydse T-ruten hvor den er smal. Nærmer mig øen og stryger sejlene og driver langsom mod land. Det er mørkt men jeg har tjekket søkortet en ekstra gang og er sikker i min sag, indtil det siger bang og skibet stiget 5 cm. Ok jeg er på grund. Står på en stor sten, så gang i motoren, fuld hug frem og mig ud i vanterne, så efter 5 min er Cille fri igen, og jeg tænker, at man må blive mere sømand jo mere man klare, så jeg er godt tilfreds.

Næste morgen er vinden vendt, og jeg kan lige holde Sjælland fra livet uden at skulle krydse hele dagen, tager nogle enkelte ben ud i mod midten af bæltet, og har en fed dag på søen, runder asnæs og beslutter at Røsnæs skal være natte havn. Tør ikke ligge for anker da det blæser op hen mod aften.

Morgen og tåge. Nå men jeg har jo en primitiv gps med og radarreflektor er monteret, så jeg stævner ud i ca 8 sek meter og tåge. mit mål var sjællandsodde havn. Der havde jeg aftalt at mødes med en kammarat der kom fra Kbh i en lille 20 kvadratmeter spidsgatter. Det tager til i vinden, som stiger til 12 meter i sek. Og huhej hvor det gik, det var virkelig fedt, store bløde bølger og fuld fart. Så begyndte det at blæse rigtig, torden bygerne væltede frem med ufattelige vindstød, og jeg blev nervøs. Jeg var nu ud for Gnibben ved Sejeø, og så riiiitttsssss, en flænge i storen, shit nu var jeg rigtig nervøs, skulle jo finde på noget og turde ikke beholde sejlene oppe. 2 meter bølger og fordækket på en d.22"er, hænger kun dårligt sammen, i min verden. Efter flere forsøg må jeg opgive at få forsejlet ned og surret, det får lov til at køre op og ned af fotstaget. Jeg får gang i motoren og vender om og går i havn på Sejrø. Noget rystet over oplevelserne, men endnu en gang, så bliver man jo sejler af at få prøvet noget, og klare sig.

Det tordner og stormer da jeg anløber havne og folk tager imod, med undren over hvad jeg dog laver i sådan en lille båd i stormvejr, og det gør jeg sådan set også. Jeg bliver på øen i to dage for at reparere mine sejl, så jeg syr og syr og tænker igen at det at være sømand er nu temmelig alsidigt. Min kammarat Torben ankommer til Sejrø dagen efter, stadig stormene, og han erklærer at han aldrig vil på ferie i en så lille båd igen, mens han hænger alt hvad han har til tørre.

Vi beslutter at følges hjem til Langeland, jeg tør ikke begive mig længere væk, med møre sejl, og Torben trænger til at komme hjem og blive tør. Vi tager afsted mon Kerteminde i 10 sek meter med vinden imod. Det tager til i løbet af dagen og jeg sejler med koøjet i vand i flere timer, det var rigtig sjovt og sammen med de store bølger i Storebælt fik jeg virkelig sejlet igennem, vand i kokpittet blev efter noget tid, en normal tilstand.

Da vi anløb Kerteminde var mange, endnu en gang forundret over at vi kom i det vejr, i de både. Vi blev inviteret ombord på en kæmpe sejlbåd, af en gammel mand der selv havde haft 41 forskellige sejlbåde og havde selv bygget mange af dem. Han talte meget anerkendende om vores d 22"ere .

Afsted mod Langeland næste morgen, nu i lidt roligere vejr, 5-10 meter sagde udsigten, med en gammel kone kom og sagde at vi skulle være inde kl 15 fordi da vil det blæse op. Vi tjekkede udsigten igen og der stod ikke noget om kl 15, og vi havde 12 timer foran os, på kryds, for at nå Langeland. Igen rigtig meget vind og rigtig store bølger, der betød stævnen under vand i hver bølge, det bremser af h til og man bliver våd. Men jo mere man prøver jo mere sejler bliver man, tænkte jeg. Til sidst blæser det så meget at vi må opgive at følges og vi bliver hurtig væk fra hinanden, så "kl 15 damen passede bedre end udsigten". Jeg sejler mit livs sejllads og nyder det da jeg indser at der ikke er andet at gøre. Så dukker Langelandsbroen op i der fjerne og jeg begynder at spekulere på hvordan jeg får bjærget forsejlet, i det vilde vejr. Nærmer mig Thurørev og da jeg runder det, kommer der en kastevind og slam, forstaget knækker og masten vælter ned over båden. sejl og mast ender i havet og så begynder Cille at gynge i søen, først er jeg lige ved at panikke, men for mig samlet sammen og begynder at bjærge mast og sejl, det tager mig over en time at få masten surret fast oven på båden og at få sejlene indenbords. Fuldstændig forslået og gul og blå kommer jeg efter 2 timer for motor ind i Rudkøbing havn, og kan konstaterer at Cille ikke har taget skade, og at man bliver mere sejler af at prøve noget og så lige huske at overleve.

Det har været min vildeste ferie nogensinde og er meget tanemmelig over at have klaret det uden men. Men nu manngler jeg virkelig sejl, de gamle blev fuldstændig flænset under uheldet. Så skulle du have en gammel klud i skabet er jeg interreseret.

Hav en smuk sommer og god vind til alle.... Nick d 160

• Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post224

Samsø

TurberetningerPosted by Nick Steffensen D160 Mon, May 24, 2010 23:09:34
Så nåede vi hjem i sikker havn, 11 timer for fuld blæs. kl 20 landede vi i Rudkøbing efter vores vildeste og fedeste sejllads, er meget taknemmelig over indføringen i, d 22*s yde evne. Også selv om jeg blev noget stille da det lille fartøj krængede under kapsejlladsen. Tak for nogle rigtig hyggelige dage med rigtig hyggelige mennesker, og rigtige sejlskibe. God vind til alle... nick