Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

Pegasus D37 - en gammel ven.

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Mon, September 24, 2012 18:41:42

Så kom man lige ud på vandet i Pegasus D37 igen. - Denne gang med spiler.. Fååårk, det var sgu da fedt.

• Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post353

Laban

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Tue, August 28, 2012 11:45:33
Hej

Fandt denne Laban i Sønderborg lystbådhavn.

Tror den sidst har opholdt sig i Kerteminde.

• Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post349

Pegasus overdraget til køber.

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Wed, May 02, 2012 11:45:44
Så er min tid med Pegasus D22 slut. Snøft!! Men fordælen den er blevet afleveret i fin stand. Især lugen. Se nedenstående billede serie over skydelugen historie de sidste 2 år.
Da jeg overtog Pegasus 2010 var lugen malet sort. Den ville jeg bare have lavet om. Men det blev til en gang lappeløsning med autolak i 2011. Hvilket på ingen måde holdt. Ud over det løsnede skinnerne sig og skulle limes igen. Så - jeg var nede på det lokale bådvæft for at finde noget vandfast krydfiner i slutningen af 2011. Han sagde, at han havde en "skaldespand" med træ jeg bare kunne tage. Jeg fandt disse fine udskårede teak stave som jeg pænt spurgte om jeg måtte tage. For det kan sgu da ikke passe at man bare måtte tage disse. - Jo, jo.. - han fik seks julebryg, selvom han ikke mente det var nødvendigt for noget affald.. Jeg sagde jo... for så kunne jeg jo tillade mig at komme igen. Det gav han mig ret i. smiley

Det var egentlig meningen at de skulle bruges til at lægge på gulvet om læ. Men der var ikke nok. Gik lidt og tyggede på hvad jeg så skulle bruge dem til.. Så jo.. selv om jeg på ingen måde har nogen håndværksmæssig baggrund uden, at jeg godt kan lide at arbejde med træ.. gik jeg igang. Jeg tror der ligger ca. 30-40 timer for en komplet uviden som mig i lugen. Men resultatet taler vist for sig selv. Processen har været meget lærerig.. og en "smule" stolthed kan jeg sgu og finde.

De venligste og sidste hilsner fra Torben og Pegasus..

God vin!..

PS. Jeg vil meget gerne forblive medlem af D22.. En gang D22´er - altid! (Tror jeg)

• Comments(4)//blog.drabant22.dk/#post333

Pegasus 2012

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Sun, April 15, 2012 20:28:46
Så nærmer tidspunktet for overdragelse af Pegasus til den nye ejer. Den nye ejer og jeg har arbejdet på Pegasus hele weekenden. Den er blevet vasket udvendig og indvendigt i en grad det næppe er gjort før. Det meste af træet er blevet slebet og fået nyt lak. Båden er blevet slebet på fribor og poleret op igen. Den nye ejer vil male den indvendigt i den kommende uge. Er rimelig overbevist om, at målet med at få Pegasus overdraget til køber i bedste stand er ved at være nået. Jeg er rimelig overbevist om, at Pegasus er iblandt top 10 af D22´er i pæneste/bedste stand som stadig sejlende.

Jeg overdrager om ikke andet Pegasus med ro i sindet til endnu mange års brug og græde for den nye ejer. Pegasus vil altid have en plads i mine tanker som den første båd jeg selv ejede. Det kan lyde lidt sentimentalt - men det er et faktum.

Venlig hilsen
Den snart tidligere ejer af D22éren - Pegasus!

Og.. jeg skal nok lægge billeder op når jeg/vi er færdige. :)

• Comments(0)//blog.drabant22.dk/#post330

Stilhed før stormen?

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Tue, February 28, 2012 18:44:33
Hvor er i?

• Comments(1)//blog.drabant22.dk/#post324

Forårs stemning i Ullerup!

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Sun, January 15, 2012 20:34:05
Så er man så småt igang med at forårsklargøre Pegasus. Det har været lidt svært ikke at lade være med det flotte vejr vi har haft her i weekenden. Jeg er meget opsat på, at gøre Pegasus rigtig flot både ude og om læ. Min slibe maskine har om ikke andet været lidt på overarbejde. :)

Så må jeg ud og have købt noget skibslak. Den skal sgu nok blive flot..

Der var ellers en og kigge på Pegasus sidste weekend. Men den var for lille - var hans forklaring. Han fortalte ellers inden, at han godt kendte bådtypen. Prøvede også at finde ud af om der var noget andet som skræmte ham væk. Men det fik jeg ikke svar på. Så kunne man da vurdere om det var noget man skulle gøre noget ved. Efter min bedste overbevisning fejler den intet.

Er også i syv sind med hensyn til salget af det gode skib. For dælen hvor har jeg sejlet mange ture sidste år. Længste tur var dog til Bjørnø træffet. Har kigget billeder igen fra turen. Alle mine egne, dem her på siden og på Facebook gruppen. Det var nok der det gik helt galt mht. at være i syv sind. For dælen hvor var det en god tur..

Det ændre sig faktisk time for time..

Som ham som var at kigge på Pegasus vil jeg også gerne have lidt mere plads om læ. Har kigget på Biance 28, Avance 24 og sidst en L23. Hvorfor så lige en L23. Det har jeg sgu også spurgt mig selv om nogle gange. Der er faktisk rigtig god plads om læ i sådan en "jolle" størrelsen taget i betragtning. Ud over det skulle båd typen stort set være uden skavanker.

Har været ude at se på både Bianca 28 og Avance 24 som begge iflg. annonce - sitat: "Brugt, men som ny"

Hold kæft hvor nogle folk mærkelige fortolkninger af den sætning. Hvis det var sandt skulle Pegasus sælges som "Ny" vel vidne at det var løgn.

Nå - slutter her. Ved stadig ikke helt hvad jeg vil. Men flot - Det bliver Pegasus til foråret! :)

Vh
Torben

• Comments(2)//blog.drabant22.dk/#post323

Bjørnø 2011

Drabant 22 træf 2011Posted by Torben Jørgensen D37 Tue, June 14, 2011 20:02:06

Tak for kaffe det var et godt arrangement Nick og Jay/Cheese and Chong alias Nick og Kim.

Pegasus´s besætning bestod af undertegnet og min fuldbefaren gast Peter. Vi havde en god tur fra Sønderborg hvor vi havde alt oppe på alle måder. Startede ud med en fok. Den fik vi dog hurtigt pillet ned da vinden ikke var så kraftig som udmeldt på DMI og retningen var også til vores fordel. Så vi startede med agten fra tværs. Da vi kom hen til Kegnæs fik vi vinden lige i røven. Vi valgte at spile genuaen ned mod pøls rev. Det vi skulle over mod Bjørnø satte vi spileren istedet.Der kom med jævne mellemrum regn byer ind fra vest. Der kom en som så noget gusten ud. Så vi pillede den ned efter en times drift. Vindretningen havde også ændret sig lidt så den stod alligevel tvivlsomt på det tidspunkt.

Ved ankomst bliv vi modtaget af Nick og Kim i højt humør. Faktisk præcis da vi gik på land ændrede vejret sig til fuld sol og fuldstændig vindstille.

Nick og Kim viste os rundt på øen hvor vi skulle være. Der er opstillet en indianer telt på EPO som dannede ramme for det hyggelige. Hyggen var fantastisk. Efter den korte rundtur gik vi tilbage til bådene for at se om der var kommet flere. Det var der desværre ikke. Men vi havde ikke stået ret længe på "broen" før der dukkede en mindre båd op oppe på nordsiden af Bjørnø. Frem med kikkert. Og jo - det var D30. Vild jubel. Ganske kort efter kom en til - denne gang D40.

Alt i alt mødte 5 D22´er op til dette hyggelige stævne.

Aftenen gik med bespisning oppe i teltet med hvad man nu havde med.

Efter en god nat søvn stod den på Bjørnø rundt "Hygge kapsejlads". Tiden op til afgang blev brugt til lidt vægtoptimering. Motoren blev taget af og alt drikke vare og 10 liter benzin blev lagt på land og lugen. Lugen blev kun taget af fordi den er af på billedet som præger Drabant22.dk´s forside. Der er en stolt arv som skal vedligeholdes mht. til Pegasus. Det var dog ikke helt uden protester. Det var snyd osv. Men det var en del af den psykologiske krig der gik op til start. :)

Jeg kan kun sige at arven blev respekteret. Pegasus kom ind på - ja, det jeg vil kalde en solid førsteplads. Det var så håne afsnittet. :)

Aftenen stod på den annoncerede jordovns tilberedt mad som bestod af flæskestege og lammekøller. TAK FOR KAFFE det var godt. Bare det var turen værd. 8 mand spiste stort set op. 8 Kg. kød ca. Se igen billeder neden for.

Pegasus, Peter og jeg blev enige om at tage en nat sejlads hjem. 7 timer senere havde vi tilbagelagt 34.6 sømil på 6timer og 56 minutter. 4.9 knob average og 7.8 knob max.

Igen tak for en rigtig god oplevelse. Skal hilse fra min konge gast Peter.

Hilsen
Torben og Peter.

• Comments(3)//blog.drabant22.dk/#post288

Drabanter omkring Als..

GenereltPosted by Torben Jørgensen D37 Tue, December 21, 2010 15:00:46
Hej..

Er der nogle Drabant sejlere omkring Als?

Vh
Torben(Pegasus - Marina Fiskenæs - Gråsten)