Drabant 22 blog

Drabant 22 blog

Drabant 22 sejlbåden

Der er plads til alle emner vedr denne båd i denne blog. Forårsklargøring, reparationsprojekter, sejloplevelser, udstyr osv.

Der er også plads til at beundre de flotte linier på billedet af D31 ovenfor.

Udbedring af revner ?

GenereltPosted by Peder Bue D196 Thu, May 17, 2012 11:51:25
Hej med jer

Jeg har fået nogle revner ved den ene af de forreste undervanter.

På undersiden sidder en stor metalplade, så der kan jeg ikke se noget galt.

Jeg har ingen erfaring med glasfiberarbejde, så jeg vil høre jer hvad jeg bør

gøre her for at udbedre dette ??

Mvh Peder Bue D196 Marbæk Lystbådehavn

  • Comments(4)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Tue, May 22, 2012 18:11:55

Man kan arbejde med west system ned til 5 graders varme. Men hærdningen vil så tage lang tid. Jeg vil antage at fugt heller ikke er gavnligt. Men samlet set relativt robust med temperatur. Fra 10 grader er i hvert fald ikke noget problem hvis man står tørt.

Man gider bare ikke om efteråret, når det er mørkt osv, det er nok et endnu større problem.

Når du har fjernet beslag og røstjern sliber du såmænd bare ned indtil du føler grundlaget er 'fast'. Og så er det bare på med fiberdug som mættes med epoxy. Eventuelt flere lag fiberdug med flere lag epoxy. På oversiden kan du evt. klippe et pænt stykke fiberdug til, der vil uvægerligt komme en lille kant ved dugens kant.

Det er ikke svært. Men hav køkkenrulle, klude osv. parat. For det sviner let og det sætter sig i håret, på brillerne, ja overalt hvis man ikke passer på og er omhyggelig hele tiden :-)

Det er muligt du på undersiden bare kan nøjes med et beslag der er større i areal, som Kjeld skriver. Det ser jo faktisk ud til på dine billeder at møtrikkerne har været strammet så hårdt/riggen har været så hårdt spændt op at det har skabt små 'buler' i dit beslag.

Posted by Peder Bue D196 Sun, May 20, 2012 20:54:53

Tak for nogle gode råd.

Jeg vil se nogle youtube videoer om hvordan jeg gør dette.

Hvilke temperatur kan man arbejde med epoxy. Kan jeg vente til efteråret

hvor det er blevet koldere i vejret ?

Efter jeg så har forstærket undersiden vil det være fint også at få fjernet revnerne

på oversiden. Men hvordan gør jeg det nemmest ??

Posted by Kjeld Lyngsø Thu, May 17, 2012 15:15:48

Jeg kan helt tilslutte mig Oles kommentar, og måske supplere den med et forslag om at skifte "underpladen" ud med en lidt større, der også dække de 4 huller i nabofirkanten. Hvis de 4 møtrikker ikke kan nå, så må der ofres nogle lidt længere.....................og så skal RAPTUS (D31) i vandet om et par dage. Hun glæder sig.

Posted by Ole E. Mikkelsen D40 Thu, May 17, 2012 13:10:06

Jeg har haft en lignende 'skade', dog lidt mindre udtalt end dine billeder. Jeg tror det skyldes at jeg fik ydervanten strammet lidt for meget op. Jeg har læst flere kommentarer om at riggen på en D22 ikke skal stå så stram som på en moderne båd, riggen må godt have en anelse slæk, - riggen har jo i rigt mål støtte i to undervante, ydervant og for/agterstag.

Jeg har forstærket med et så stort som muligt stykke fiberdug på undersiden, som jeg så har givet 2-3 lag west system epoxy. Du kunne lægge et stykke fiberdug på oversiden også med 2-3 lag epoxy. Så er jeg sikker på det holder til hvad som helst.

Epoxy er ikke svært at arbejde i. Men det sviner og klistrer. Det handler om at rulle alle lufthuller ud fra fiberdugen og give det ekstra lag inden det er helt hærdet. Vejledningen fra West System er let nok at læse. Ellers på youtube.

Det er en fordel at bruge det hele, opbevaring af epoxy sviner en del, det er som om indholdet lige så langsomt trænger ud gennem beholderen..