Lykkedragen

Lykkedragen

D40 Lykkedragen

har her sin helt egen blog. Jeg skriver når det falder mig ind og når jeg føler for det. Jeg ved egentlig ikke hvorfor.

Forårsklargøring 2010

logbogPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Sun, April 11, 2010 23:34:06

13.05.2010

Lidt varme og tørvejr hjælper. Startsnoren lod sig fint montere i dag (det tog godt nok 6-7 forsøg, men mest fordi fjederen var slap og ikke lod sig reparere), ligesom SB vantunderlag fik et par gange fiberdug med epoxy. Og da først motoren (i 7-8 forsøg) startede fik jeg lige en tur ud mod broen og tilbage igen, - med alt rodet, værktøj, epoxy, motorstativ, presenning, maling, boremaskine osv. Og så tilbage, og ind på min plads, - G 695. Mast og rig kommer på asap.

12.05.2010

Så var der vandgang, - se her. Mast, tilrigning, startsnor-reparation, tætning, rig-tilbageføring + hynder/indretning m.v. mangler.

05.05.2010

Og det var så 2. gang Poly best, - ser nogenlunde OK ud, selv om der er lidt helligdage, og hvis man går tæt på, så ser det noget stribet ud. Men det var hvad jeg formåede og gad. Uanset hvad, så ser det uendeligt meget bedre ud nu end før.

04.05.2010

Lidt sliberi og så noget teak-olie, giver altså bare det helt rigtige look.

02.05.2010

Og så gik der pludselig koks i den. I hvert fald kunne jeg ikke mere. Altså holde ud at se på at gelcoaten var slidt og plettet osv. Så jeg kastede en gang hvid Polybest på dæk og cockpit. Det hjalp helt usandsynligt, selv om den mangler 2 gang og derfor er lidt blakket og stribet endnu. Det er ikke kønt hvis man går tæt på, men den trængte helt usandsynligt. Så den ser næsten helt anstændig ud nu. Mangler lige 2 omgang..

01.05.2010

Og så fik vi poleret og vokset fribordet. Jo jooohhh

30.04.2010

Mnjoohh, så fik vi bundmaling på og malet vandlinie op.

Og det hjælper altid på humøret, selv om jeg måtte cykle og så med fuld oppakning af bundmaling, boremaskine, ledning, termokande, epoxy, penselsæt, afdækningstape, voks og boat rubbing liquid, vandliniemaling osv. Så nu kunne jeg sådan set godt plaske den i vandet, hvis det ikke var for alt det som jeg egentlig havde udsat fra sidste år:

Epoxy + maling af dæk/cockpit så Lykkedragen ikke længere ligner en munk fra min reparation af ruftag sidste år (der har jeg nemlig malet).

Efterreparation af ruftag, tætning, fugning, slibning, olie el.epoxy.

Montering af tilbageførte fald og kickingstrap

Rens vandtank, udskift pumpe og slange

Dæksgennemføring af lanterneledning, udskift sikring i kompas + ny pære, genmonter messinglamper

Hylder ved cockpitvæk samt afskærmning af ledninger til instrumenter

Indvendig slibning/reparation/udskiftning af aptering, specielt i bb side

Finish langs kant af indvendig ruftag, propning, olie/lakbehandling af indvendig ruftag

Finish af løse dørkplader, rens/afskærm kølbolte m. maling

OK - Ud over at der også mangler polering/voks af fribord

Og fragt af alt løsøret hjemmefra, mast og tilrigning og så lidt justeringssejlads

Så rolig nu, der er også en sæson næste år...

11.04.2010

Første trin i klargøring i dag, båden rengjort med hempels yacht cleaner som forsøg, både dæk, cockpit, fribord og skrog, - den så fin ud. Presenning demonteret og taget hjem. Glemte sager i bb side taget hjem (radio, bøger, kikkert mm).

To hylder i stykkøjer skruet fast med 'vantskruer' fra Bauhaus. Så fint ud.

  • Comments(0)//d40.drabant22.dk/#post29

Op

logbogPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Fri, December 11, 2009 22:42:30

kom jeg den 25.11.09.

Og så står vi der, samme sted som sidste år. I denne uge har jeg så fået motor af, fået tømt båden, sejlene og hynderne ligger i stuen og tørrer lidt inden det bliver pakket i plastposer og lagt på loftet. I redskabsskuret flyder alle de øvrige ting, de skal sorteres og ordnes, service skoldes og gøres rent, lidt makrel i tomat og en kafferest, nødration (spaghetti bolognese på dåse) osv. skal fortæres eller kasseres (måske gemmes hvis ellers det kan holde). Og så på loftet, så det er klar til en ny strålende sæson.

Og øv, masser af mugpletter på mit nye x-finers loft i kahytten, men jeg sprang jo også over hvor gærdet var lavest, det fik ingen behandling inden jeg smed den i vandet, - det må så reddes til foråret (forhåbentlig).

Båden har fået behørig vinterpresenning ( i stedet for den der er på billedet) med en lange lægte som overligger, så sne kan glide af og den ligger nu og hygger sig. Lidt rustudtræk i kølsamlingen, uha da da, men det var der jo også sidste år og kølboltene skulle være checket efter. Jeg skal have det slebet ned og forseglet, måske til foråret, ellers året efter. Øv øv. Og jeg skal jo så også have gjort alle de ting færdige som jeg ikke nåede i år, - malet/behandlet hele dækket med Polybest (formentlig), fjernet alle beslag, epoxyfyldes inden maling. Og så have shinet den lidt op indvendig også, - jeg tror allerede nu det må udskydes.. Plus alle de beslag jeg ikke fik monteret til tilbageføring af fald til cockpit. Det var i hvert fald umådeligt besværligt at skulle på dæk hver gang sejl skulle sættes/bjerges i år.

Motor skulle vel også skylles igennem med ferskvand en gang, det må blive i januar måske, - eller i juleferien..

Og vandtanken renses med lidt eddike osv. Ud over at min pumpe jo var gået i stykker, så den skal udskiftes sammen med at haveslangen skulle udskiftes med en mere (mad)bestandig version.

Stop stop stop...

  • Comments(0)//d40.drabant22.dk/#post28

Søndagstur

logbogPosted by Ole E. Mikkelsen D40 Tue, October 13, 2009 13:20:54

skal da lige hurtigt noteres her, mens jeg husker det.

For det er ganske vist at jeg fik mig en 2,5 times fjordtur med S+G på kryds ud og for storsejl på læns indad. Fint søndagssolskinsvejr og hjemme kl ca 18 i sammenpakket og klart skib tilstand.

Dæk og cockpit spulet og vasket med pindsvinebørste og lidt opvask klaret i kogende vand. Køleboks får lov til at køle den sidste kilowatt ud af landstikket..

Nødration (spaghetti m. kødsovs) på dåse spist sammen med Glenn i Thor. Sidste iskolde Carl Special delt. Lidt kaffe fra om eftermiddagen og lidt chocolate chip cookies taget med.

Måske årets sidste tur..? Årets tredje sejltur (pinligt!). Nå men årsagen står nedenfor.

  • Comments(0)//d40.drabant22.dk/#post27